Geen besparing met Kerst en Nieuw
Het aantal koopzondagen is sinds 2007 opgetrokken van drie naar zes per jaar. In de praktijk worden ze meestal genomen rond de eindejaarsperiode en in de periode van de koopjes. December 2012 alleen al telde drie koopzondagen: eentje meer dan in 2011, toen Kerst en Nieuwjaar op een zondag vielen. Daardoor werden de aankopen dit jaar beter gespreid.
Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen gaf de consument dit jaar 2% meer uit op de koopzondagen. “Dat is opmerkelijk gezien het beperkte consumentenvertrouwen en het feit dat heel wat mensen de knip op de beugel houden. Blijkbaar weigeren we te beknibbelen op onze aankopen voor Kerst en Nieuwjaar“, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.
Toch maakt de meerverkoop de handelaars niet onverdeeld gelukkig. Het matige najaar werd allerminst gecompenseerd: zowat vier op de vijf modehandelaars heeft nog evenveel of meer in voorraad als in 2011. Door het warme weer van de voorbije maand hangt zelfs nog 40% van de herfst- en wintercollectie in de rekken.
Producten die het wel goed deden als eindejaarsgeschenk waren multimedia (smartphones, tablet pc’s), boeken, dvd-boxen, parfumerie, speelgoed en feestkleding. Ook cadeaubonnen zijn opnieuw in opmars: mensen willen vermijden dat ze foute cadeaus kopen.
Zondagsprestaties kosten meer
Intussen pleit Jong VLD voor het optrekken van het aantal koopzondagen. De Leuvense econoom Maarten Goos berekende immers dat dit kan leiden tot een meeromzet en 10.000 à 15.000 bijkomende arbeidsplaatsen in de handel. De ruimere openingstijden vergen namelijk de inzet van meer mensen.
Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen en Unizo zijn evenwel geen vragende partij. Een dergelijke ingreep zou volgens hen leiden tot een verschuiving van de economie, zonder meerwaarde voor de handelszaken. Bovendien vinden uitbaters nu al moeilijk mensen om op zondag aan de slag te gaan. Daarnaast moeten ze zondagsprestaties nog eens extra verlonen.