Sinds vorige week staat Guillaume Beuscart aan het roer van supermarktgroep Mestdagh. De nieuwe topman moet de retailer uit de rode cijfers halen: nog dit kwartaal komt een nieuw strategisch plan op tafel te liggen.
Samenwerking met Carrefour in vraag
Oprichters Eric en John Mestdagh laten de dagelijkse operationele leiding over aan Beuscart om zich toe te leggen op de meer strategische beslissingen. De grote vragen die zich stellen, zijn hoe Mestdagh zich kan aanpassen aan de veranderende macro-economische realiteit enerzijds en de toekomst van de samenwerking met Carrefour anderzijds.
Het is nog niet zeker dat de Mestdagh-supermarkten onder de Carrefour-vlag blijven varen, geven de broers Mestdagh te kennen aan L’Echo. Eind 2020 loopt het contract met Carrefour af en dan wordt het de vraag hoe Mestdagh zich nog in de strategie van Carrefour kan inschrijven. Na twintig jaar samenwerking zou dat een pijnlijke breuk worden, “maar om te trouwen moet je met twee zijn”. “We gaan daarom de positie van Carrefour bestuderen en zullen zien in hoeverre we ons lokaal project kunnen inschrijven in het globale project van Carrefour”, klinkt het.
Mestdagh “niet op spoed, wel in slechte gezondheid”
Nieuwkomer Beuscart stond eerder aan het hoofd van de winkels van Press Shop en Relay. Bij Mestdagh wil hij zijn ervaringen met technologie en korte keten naar de foodsector vertalen. De groep blijft daarbij in eerste instantie focussen op het lokale en op beleving, eerder dan op geografische expansie. Zo bekijkt de supermarktgroep zijn marktaandeel bewust lokaal en niet op nationaal niveau, terwijl het als DNA beschouwt dat de klant in de winkels “een echte smaak-, geur- en beeldervaring” beleeft. Geografisch blijft Charleroi de historische kern van het Mestdagh-rijk, waarna Brabant en Luik volgden. In Brussel begint de groep vandaag een merkbare aanwezigheid te krijgen.
Toch gaat het niet goed met de supermarktonderneming: ook 2017 eindigde Mestdagh nog in het rood. “We liggen niet op spoed, maar Mestdagh verkeert niet in goede gezondheid”, geeft Eric Mestdagh toe. De omzet van de 83 winkels bleef in 2017 stabiel rond de 700 miljoen euro.
Assortiment en kernwaarden worden herbekeken
Tegen het einde van het eerste trimester wil Beuscart een strategisch transformatieplan voor een termijn van twee à drie jaar klaar hebben. Dat moet het bedrijf weer op de rails zetten. Ook het assortiment zal sowieso worden herzien. Pistes die al op tafel liggen, zijn een focus op de traiteurdienst en meer bio in het aanbod. Beuscart: “Mestdagh heeft zich gevormd rond de slagerij-afdeling, maar in Belgie daalt de vleesconsumptie jaarlijks met 5%. Er is daarentegen meer vraag naar bereide maaltijden.”
Eén ding is zeker, de familie-onderneming wil na 118 jaar bestaan niet zomaar de handdoek in de ring gooien. Mestdagh heeft in heel zijn geschiedenis al grote veranderingen meegemaakt en zal er nog meemaken, meent de nieuwe topman. Dat is volgens hem ook net de kracht van familiebedrijven: ze hebben een langetermijnvisie en kennis van het verleden. “De supermarkt zal blijven bestaan, maar de beroepen, de producten en assortimenten zullen evolueren.”