Grote en kleine opstekers
Zo zijn er tal van buitenlandse ketens die dit jaar naar België kwamen, die hier fors uitbreidden in ons land of die aankondigden één van beide te zullen doen. Albert Heijn is uiteraard de bekendste, maar ook het artikel over de Franse ketens Picard (diepvries) en Belle-iloise (vis) konden op bijzonder veel aandacht rekenen.
De verovering ging echter ook de andere kant uit: zo breidde Bricoalliance zich uit naar o.a. Italië en Scandinavië en werd Ecover dankzij een Amerikaanse overname zelfs wereldleider in de markt van ecologische onderhoudsproducten. Bovendien werd ons landje eindelijk de grootste frietproducent ter wereld!
Ook van de supermarkten kwam vooral goed nieuws: de ‘grote drie’ gingen deze zomer op zoek naar 28.000 tijdelijke arbeidskrachten, Delhaize opende nog eens een Red Market en de onlangs nog zeer zwak presterende Belgische Carrefour-tak werd in geen tijd een van de sterkere afdelingen van de Franse gigant.
Verder noteerden we nog een recordverkoop van champagne (hoezo crisis?), e-tailer Coolblue die neerstrijkt in Wilrijk en Lochristi en een jubelend Action. Of de crisis dan bijlange niet zo erg is als de media wel beweren – of dat we net wel in zware tijden zoeken naar een sprankeltje goed nieuws, daar mag u zelf over oordelen.
Verrijzenissen en wonderbaarlijke voedselvermenigvuldigingen
Uiteraard was niet alle nieuws positief. Zo zaten onder de veel gelezen berichten ook het faillissement van Photo Hall, de (zons)ondergang voor “Mais il est où le soleil?” en de doodsteek voor O’Cool – hoewel die eerste en die laatste ook positief nieuws met zich meebrachten.
Ook het internet was weer alomtegenwoordig. Hoewel m-tail zijn eigen overzicht krijgt, waren er een aantal heel opmerkelijke berichten die in het ‘gewone’ Belgische nieuwsoverzicht niet mochten ontbreken, zoals de Europese primeur van Delhaize met zijn virtuele supermarkten in stations.
Toch zal 2012 op socialemediagebied vooral de geschiedenis ingaan als het jaar van de totaal uit de hand gelopen Twitter-actie van Lidl ten voordele van de voedselbanken en de Facebook-zwendel waarbij argeloze klanten van Colruyt en Albert Heijn opgelicht werden door middel van nep-vouchers.
Niet alleen de sociale media bleken echter gevaarlijk voor retailers. Zo kwam Wouter Torfs na een radio-interview ongewild in een mediastorm terecht, nadat één enkel zinnetje genadeloos uit zijn context gelicht werd.
Over Congressen en Nachten
Ook ons ‘intern’ nieuws werd veel gelezen: zo mocht het videoverslag van het retaildetail Congres van dit jaar rekenen op bijzonder veel kijkers, terwijl heel wat mensen deelden in de feestvreugde van Bel&Bo, Hubo, Wouter Torfs, ICI Paris XL en Coolblue op de retaildetail Night.
Daarnaast zijn we uiteraard ook trots op de resultaten van onze evenementen: zo werd de basis van de overname van Walter van Gastel door Hubo gelegd op de retaildetail Night van vorig jaar.
Het doet ons ook plezier dat onze diepgaandere analyses ook op een trouw publiek mogen rekeken. Zo waren dit jaar de populariteit van baanwinkels en de toegenomen competitie op de voedingsmarkt opvallende leescijfertoppers – naast de artikels die in het magazine verschenen, uiteraard.
Tot slot kregen ook onze interviews heel wat aandacht, met als toppers de discussie over de focus op kwaliteit van Delhaize, de estafetteloop van Jef en Frans Colruyt en de online-richting die Barbara Torfs uit wil.
We willen jullie als onze trouwe lezers, online én offline, uiteraard bedanken voor jullie aandacht, jullie leuke reacties en jullie aanwezigheid op onze evenementen. De voltallige redactie wenst jullie dan ook van harte een Gelukkig Nieuwjaar en hoopt jullie ook volgend jaar weer te kunnen voorzien van veel – en vooral goed – nieuws uit de retailwereld.