Shoppers die winkelen met de smartphone, krijgen niet enkel een sneller afrekenproces maar ook een verbeterde ervaring. Daarbij horen gepersonaliseerde aanbiedingen en de mogelijkheid om feedback te geven: net als bij onlineshoppen dus.
Beste klanten worden beloond
Terwijl Retail Partners Colruyt Group nog niet in concrete termen wenst te communiceren over de nakende lancering van kassaloos afrekenen bij Spar, was de smartphoneapp van FutureProof Retail zopas in al zijn glorie te bewonderen op EuroCis, de retailtechnologievakbeurs in Düsseldorf. De toepassing belooft gebruikers een ervaring die de voordelen van onlineshoppen naar de fysieke winkel brengt. Het platform is al in gebruik bij enkele foodretailers (zoals California Fresh Market, Fairway Market in New York, Scan & Go HK in Hong Kong) en voorziet later ook uitrol naar sectoren als doe-het-zelf en mode. RetailDetail kreeg een kleine demonstratie.
Hoe het werkt? Gebruikers installeren de app, maken een account aan en kunnen dan producten in de winkel scannen om ze toe te voegen aan hun virtuele winkelmandje. Ook items zonder barcode kunnen worden toegevoegd, uit een lijst. Er is bovendien een koppeling voorzien met weegschalen voor gewichtsitems. De weegschaal toont dan een QR-code die je kan scannen.
Eens de winkeltrip is voltooid, kunnen gebruikers betalen met de smartphone. Aan de uitgang scannen ze vervolgens een QR-code. Een lichtbaken bij de check-out geeft aan of ze meteen buitenkunnen (groen), of eerst een controle moeten ondergaan. Het algoritme houdt rekening met de aankoopgeschiedenis van de klant: naarmate men meer ‘goede’ controles achter de rug heeft, krijgt men er minder. Op die manier worden de beste klanten beloond.
Klantrelatie versterken
“Shoppers krijgen een echte VIP-ervaring!” zegt Di Di Chan, president van FutureProof Retail, die niet twijfelt aan het potentieel van haar product. “De app stelt retailers in staat om de relatie met hun klanten te versterken. De drempel is laag: mensen zitten toch al constant op hun smartphone, en als ze beseffen dat ze nooit meer in de rij moeten staan, dan zijn ze snel overtuigd.” Het bedrijf ontwikkelde voor Spar een aangepaste uitvoering van de toepassing.
Het platform laat immers toe om gebruik te maken van diverse mogelijkheden, zoals datamanagement, kortingacties, gepersonaliseerde marketing, klantenfeedback, en een app waarmee klanten bestellingen kunnen plaatsen aan de traiteurtoonbank, om ze dan later op te halen. Van die laatste toepassing zal Spar overigens nog geen gebruik maken. Bij Retail Partners Colruyt Group vernemen we dat de lancering, die aanvankelijk voor 5 maart was gepland, met enkele weken is uitgesteld. Op de centrale benadrukt men nog dat deze oplossing niet bedoeld is om de vaste kassa’s te vervangen: “Het is gewoon een bijkomende optie die we onze klanten willen aanbieden, naast de gewone check-outs, die blijven bestaan.”