De Italiaan Riccardo Tisci (ex-Givenchy) volgt Christopher Bailey op als creatief verantwoordelijke bij Burberry. Bailey presenteerde tijdens de London Fashion Week zijn laatste modeshow voor het oer-Britse merk.
Frisse wind
“Ik ben blij dat Riccardo zich aansluit bij Burberry als Chief Creative Officer. Riccardo is een van de meest getalenteerde ontwerpers van onze tijd. Zijn ontwerpen hebben een elegantie die hedendaags is en zijn vaardigheid in het mengen van streetwear met ‘high fashion’ is zeer relevant voor de luxeconsument van tegenwoordig. Riccardo’s creatieve visie zal de ambities die we hebben voor Burberry verder versterken en het merk stevig positioneren in de luxemarkt.” Met die woorden maakte zegt CEO Marco Gobbetti de aanstelling van de 43-jarige Italiaan bekend.
Gobbetti en Tisci zijn oude bekenden: ze werkten eerder al samen bij Givenchy. Tisci heeft was meer dan een decennium aan de slag bij Givenchy, Gobbetti was er van 2004 tot 2008 CEO en president.
De Italiaan staat voor de uitdaging om een frisse wind te laten waaien door Burberry, bekend van de ruitjes. Het modemerk is bezig aan een sterke comeback, maar de laatste kwartaalresultaten ontgoochelden en toonden dat de groei aan het vertragen was. Veel tijd krijgt Tisci niet, want zijn eerste collectie voor Burberry moet al in september klaar zijn.
Kim Kardashian en Kanye West
Tisci, die in 1999 afstudeerde aan de prestigieuze Central Saint Martins Academy in Londen, is de man die Givenchy weer groot maakte. Hij volgde er in 2005 Julien MacDonald op als creatief directeur, een functie die hij 12 jaar lang bekleedde. De Italiaan was ook een van de eerste ontwerpers die met Kim Kardashian en Kanye West samenwerkte. Benieuwd of we beide trendsetters binnenkort in een trenchcoat met ruitjes te zien krijgen…
Bailey maakte in oktober bekend dat hij Burberry zou verlaten. Hij was naar eigen zeggen “klaar voor een nieuwe uitdaging”. Wat hij gaat doen, is nog altijd niet bekend.