In 2016 rondde Decathlon voor het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.
Omzetgroei van 11%
De sportretailer, gecontroleerd door de familie Mulliez (ook bekend van Auchan, Phildar en Pimkie) realiseerde in 2017 een omzet exclusief taksen van 11 miljard euro, een groei met 11%. Lang niet slecht voor wat François De Witte, algemeen directeur van Decathlon France, bij de collega’s van de Franse zakenkrant Les Echos omschrijft als een “overgangs- en transformatiejaar”.
Op vergelijkbare basis steeg de omzet met 4%. De sprong voorwaarts dankt Decathlon dus aan zijn sterke expansie wereldwijd: de groep opende vorig jaar 185 nieuwe winkels, waarvan 9 in zijn thuisland. Dat brengt het totaal op 1.352 verkooppunten in 39 landen.
Frankrijk en online “moeten beter”
Met 3,4 miljard euro is Frankrijk nog altijd goed voor bijna een derde van de omzet. Toch heeft de keten, die in 1976 werd opgericht door Michel Leclercq, het in zijn thuisland niet onder de markt. De keten mag eind januari Amazon dan wel hebben onttroond als “favoriete winkelketen van de Fransen”, de vergelijkbare omzet groeide er met slechts één procentje. Inclusief nieuwe winkels was er een stijging met 4%: “Voor verbetering vatbaar”, aldus de topman.
En ook de webshop is er nog lang niet: het internet is nog altijd maar goed voor 4,5% van de totale verkoop. Weliswaar meer dan de 3% in 2016, maar toch… “Eén klant op vijf vindt nog altijd niet het product terug dat hij in de winkel heeft gezien”, zegt De Witte, die al meteen een actieplan ontvouwde: 100% van de producten beschikbaar maken via het internet (nu is dat nog maar 90%), ‘click and collect’ invoeren zodat mensen thuis kunnen bestellen en hun product in een vestiging naar keuze kunnen afhalen én de leveringstermijnen (thuis én in de winkels) verkorten.