De Franse luxegroep Kering heeft er een bijzonder succesvol 2017 opzitten. Niet alleen steeg de omzet met een kwart, maar de nettowinst werd zelfs meer dan verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder.
“Spectaculair jaar”
De omzet van Kering kwam in 2017 uit op 15,48 miljard euro: dat is 25% meer dan een jaar eerder. Vooral de luxemerken, die goed zijn voor 10,8 miljard euro omzet, maakten een fikse sprong: zo groeide Gucci met 42% naar 6,2 miljard euro, terwijl ook Yves Saint Laurent met 23% groeide naar 1,5 miljard euro. Gucci heeft er volgens Kering dan ook ‘spectaculair jaar’ opzitten, met een omzet die voor het eerst meer dan 6 miljard euro bedroeg. In West-Europa steeg de vergelijkbare omzet in de eigen winkels van Gucci met maar liefst 57,6%, terwijl Noord-Amerika met een groei van 43,9% niet ver achterbleef.
De sterke groei van Gucci betekende dat Yves Saint Laurent tweede viool moest spelen, ondanks een omzetgroei van 23%. Bij Sport & Lifestyle, een segment dat bijna volledig wordt ingepalmd door Puma, steeg de omzet met 12,8% naar 4,4 miljard euro. 4,2 miljard euro kwam op naam van Puma, dat de omzet met 14% zag groeien.
“Fenomenale prestatie”
Die omzetgroei heeft ook zijn effect op de winstcijfers van Kering: de EBIT steeg dan ook met 56,3% naar 2,95 miljard euro, terwijl de nettowinst zelfs meer dan verdubbelde, van 813,5 miljoen euro naar 1,79 miljard euro.
“Kering presteerde fenomenaal in 2017. We creëerden 3 miljard euro aan extra omzet in een jaar en genereerden meer dan een miljard euro extra op vlak van EBIT”, verklaarde een trotse CEO François-Henri Pinault. “In een blijvend onzekere wereld zullen we waakzaam blijven, maar we zijn er van overtuigd dat we ook dit jaar veel beter zullen kunnen doen dan de rest van de markt.”