Jeansmerk Levi Strauss heeft er een sterk jaar opzitten. De omzet groeide met 8%, vooral dankzij een sterk vierde kwartaal. Bij het bedrijf spreekt men zelfs van het sterkste jaar in een decennium.
“Investeringen werken”
De totale omzet van Levi Strauss kwam in het voorbije boekjaar uit op 4,9 miljard dollar (4 miljard euro), een groei van 8 procent ten opzichte van een jaar eerder. In het vierde kwartaal was er zelfs sprake van een groei van 13%. Ook de nettowinst kreeg een flinke boost in het vierde kwartaal en steeg van 96 miljoen dollar naar 116 miljoen dollar (95 miljoen euro). Voor het volledige boekjaar daalde de winst wel met 3% naar 281 miljoen dollar (230 miljoen euro). Die daling was te wijten aan een schuldaflossing van 23 miljoen dollar (19 miljoen euro).
“Onze groei en ons momentum versnelden in het vierde kwartaal, wat resulteerde in het sterkste jaar dat het bedrijf heeft gehad in meer dan een decennium”, aldus CEO Chip Bergh. “Onze strategieën werken en de investeringen die we de voorbije jaren hebben gedaan om te diversifiëren werpen hun vruchten af.”
Vooral de retailomzet, zowel online als offline, ging fors de hoogte in het voorbije jaar. Die steeg met 15%, onder andere dankzij de opening van 53 nieuwe winkels. In Europa steeg de omzet met 20%, terwijl ook Azië de omzet met 5% de hoogte in zag gaan. In Noord- en Zuid-Amerika, de grootste markt voor Levi Strauss, steeg de omzet met 3%.