Ondanks een mindere verkoop van Star Wars en Frozen tijdens een ook al minder goed vierde kwartaal is Hasbro er toch in geslaagd de omzet over het hele jaar op te krikken. De speelgoedreus claimt nu de nummer 1-positie in de elf grootste speelgoedlanden.
-2% in vierde kwartaal, +4% op jaarbasis
De Amerikaanse speelgoedfabrikant Hasbro heeft in het vierde kwartaal de omzet licht zien dalen. De vraag naar speelgoed van Star Wars en Frozen daalde en de aantrekkende verkoop van Transformers, Monopoly en My Little Pony kon die daling maar deels compenseren. De kwartaalomzet kwam uit op 1,6 miljard dollar (een slordige 1,3 miljard euro), wat zo’n 2% lager is dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Daar zit ook het faillissement van speelgoedwinkelketen Toys ‘R’ Us, een van de grote klanten van het concern, voor veel tussen.
Over heel 2017 komt Hasbro uit op een omzet van 5,21 miljard dollar (net geen 4,25 miljard euro), of zo’n 4% hoger dan het jaar voordien. Wel moet gezegd dat wisselkoerseffecten een positief effect hadden van 79,2 miljoen dollar (65 miljoen euro). “Dankzij die sterke prestatie was Hasbro in 2017 nummer 1 in de 11 grootste speelgoedmarkten”, aldus voorzitter en CEO Brian Goldner.
Het management is vooral tevreden dat alle takken en regio’s van het concern groei vertoonden: de VS en Canada (+5%), de rest van de wereld (+2%) en Entertainment & Licentie (+10%). Zoomen we even in op Europa, dan zien we wel een minnetje verschijnen: -2%. Onder de streep hield de speelgoedgigant ‑ exclusief de impact van de Amerikaanse belastinghervorming ‑ 693,1 miljoen dollar over, zo’n 565 miljoen euro.