De Franse supermarktketen Intermarché heeft besloten om te stoppen met de grote kortingsacties, waarbij kortingen werden gegeven tot 70%. Dat doet ze nadat er een aantal gevechten waren uitgebroken in de winkels.
“Niet verantwoordelijk”
Intermarché had eind vorige maand op een aantal A-merken kortingen beloofd tot wel 70%: het ging daarbij over producten van onder andere Pampers en Nutella. Die kortingen zorgden voor heel wat heisa in de winkels, waarbij er zelfs gevechten uitbraken. Intermarché kreeg dan ook heel wat kritiek te slikken rond de actie en heeft daarom besloten om niet langer uit te pakken met de extreme kortingen.
“We zijn nu verplicht om te stoppen met de kortingen tot 70%”, zegt topman Thierry Cotillard aan het Franse JDD. “We hadden zo’n reactie niet verwacht, maar we kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor het gedrag van anderen”, voegt hij er aan toe. Hij stelt ook dat de actie er kwam met de goedkeuring van Ferrero, terwijl dat eerder al liet weten dat het ging om een eenzijdige beslissing van de supemarktketen.
Nieuwe wetgeving
Cotillard verwacht daarnaast dat het binnenkort volledig onmogelijk zal zijn om met dergelijke acties uit te pakken. In Frankrijk wordt immers werk gemaakt van een wet die de prijzenoorlog aan banden moet leggen. Supermarkten zullen binnenkort verplicht een bepaalde marge moeten inbouwen, zodat de producenten, en dan vooral de landbouwers, een degelijk inkomen wordt gegarandeerd. De Franse minister van Landbouw had zich dan ook verontwaardigd uitgesproken tegen de acties van Intermarché.