Het is weer tijd voor Tournée Minérale, ofte één maand zonder alcohol. Hoewel meer dan 93.000 Belgen zich hebben ingeschreven, valt te betwijfelen of dat de verkoop van alcoholvrij bier zal aanzwengelen, laat staan het omzetverlies enigszins kan compenseren.
Veel reclame, weinig enthousiasme
Ondanks de massale reclame voor alcoholvrij bier sinds de (her)lancering van Jupiler 0,0% vorig jaar en de recente lancering van ‘uitdager’ Maes 0.0 blijft alcoholvrij bier een nicheproduct: “Van de 217 miljoen liter bier die Belgische supermarkten vorig jaar verkochten, bevatte volgens het onderzoeksbureau GfK amper 6 miljoen liter geen alcohol”, zo schrijft zakenkrant De Tijd. Alcoholvrij bier is in onze supermarkten al te koop sinds 2008: toen ging er 1,5 miljoen liter van over de toonbank. In 2017 was dat dus al verviervoudigd, maar het marktaandeel van alcoholvrij bier op de totale biermarkt blijft met amper 2,9% nog altijd aan de lage kant.
Ook de eerdere poging om bier aangelengd met limonade naar voren te schuiven als alternatief ‑ denk aan de radlers van Hoegaarden en Maes ‑ bleek allesbehalve een inslaand succes. Beide ‘biertjes’ werden twee jaar geleden met veel reclame gelanceerd: “Daardoor groeide het nieuwe biertype vanuit het niets naar een winkelverkoop van 1 miljoen liter in 2016”, schrijft De Tijd. “Maar vorig jaar, toen de reclame- en kortingsacties op een lager pitje werden gezet, zakte de verkoop in de Belgische winkels naar minder dan 800.000 liter, amper 0,4% van de biermarkt.”
“Tournée Minérale blijft moeilijk verhaal”
Ook de drankenhandel zelf zat naar eigen zeggen “niet te wachten op een tweede editie van de actie”. Vorig jaar zag de sector tijdens de actiemaand de omzet in alcoholische dranken met 15% zakken terwijl de verkoop van waters, frisdranken en fruitsappen slechts met 3,3% groeide. “Zolang het alcoholvrije gamma het verlies aan omzet niet kan compenseren, weegt dit soort acties op de mogelijkheden om te investeren in de eigen activiteiten, de horeca of de werknemers”, klinkt het bij FEBED, de federatie van Belgische Drankenhandelaars.
Toch ziet de sector het ook als zijn opdracht “om in te spelen op de wijzigende consumentenvoorkeuren”. Daarom heeft FEBED een brochure verspreid onder de drankenhandelaars met een overzicht van alternatieven: van alcoholvrije bieren tot mocktails. “Als Tournée Minérale een verdienste heeft, dan is het wel dat mensen die liever geen of minder alcohol drinken – om wat voor reden dan ook – nu een uitgebreid assortiment ter beschikking hebben. Maar dat garandeert natuurlijk nog niet dat het omzetcijfer op peil blijft. Het duurt sowieso een tijdje vooraleer wijzigende consumentenvoorkeuren correct zijn vertaald naar een nieuw gamma, commerciële voorwaarden, stocks,…”