Unilever blijft ook zonder zijn margarinetak een omzet van meer dan vijftig miljard draaien. De Britse-Nederlandse was- en voedingsmiddelenreus zag vooral de verkoop van zijn doucheproducten van Dove en voedingswaren van Knorr groeien.
Prijsconcurrentie in Europa
Unilever boekte in het vierde kwartaal van 2017 een omzet van twaalf miljard euro, exclusief de margarinetak die binnenkort wordt verkocht aan KKR. Die groei met 4% brengt de jaaromzet over heel 2017 op 50,7 miljard euro, dik 2% meer dan in 2016. Zonder nadelige wisselkoerseffecten zou er zelfs een groei van 3,5% zijn opgetekend.
Voor zijn groei is Unilever meer en meer afhankelijk van de opkomende markten in Azië en Latijns-Amerika. De omzet in Noord-Amerika stabiliseerde en in Europa was er zelfs sprake van een lichte daling, als gevolg van de almaar hardere prijsconcurrentie tussen de supermarkten – een trend die nog wel even zal aanhouden.
6,5 miljard euro jaarwinst
Unilever boekte vorig jaar een nettowinst van 6,5 miljard euro, net geen miljard meer dan over 2016. Het bezuinigingsprogramma dat al enkele jaren loopt – en sneller dan voorzien begint te renderen – zal daar niet vreemd aan zijn: zo is de onderliggende marge gestegen naar 17,5%. Tegen 2020 moet die marge rond de 20% schommelen.
Voor dit jaar mikt de groep, die nog anderhalf jaar geleid wordt door de Nederlander Paul Polman, op een vergelijkbare omzetgroei van 3 tot 5%.