De wintersolden zijn geen succes, blijkt uit een rondvraag van Comeos. In vergelijking met de wintersolden van 2016 is er in de voorbije maand 5% minder verkocht. De handelaars leggen de schuld bij het weer.
Winkelcentra en online deden het beter
Overmorgen eindigen de wintersolden van dit jaar. Terwijl tijdens de maand december in de kledingwinkels 3,77% meer kledingstukken werden verkocht dan in december 2016, ging er in de soldenperiode van januari 5% minder over de toonbanken dan een jaar eerder. Het weer is volgens de zelfstandigen- en handelsorganisaties Comeos, Unizo en Mode Unie de grootste boosdoener. De schuldige zou het slechte en natte winterweer geweest zijn, geven de handelaars aan in de bevraging.
Dat kunnen ze staven doordat de winkelcentra relatief beter presteerden en ook online de soldenperiode een groter succes was. “De solden zijn dit jaar traag op gang gekomen. Er was minder volk op straat maar meer in de winkelcentra”, klinkt het. Er was niettemin ook minder om te verkopen: de meeste handelaars hadden dit jaar minder voorraad in vergelijking met het winterseizoen van 2016.
In de soldenperiodes slaan Mode Unie, Unizo en Comeos de handen in elkaar en bevragen ze hun leden op dezelfde manier voor hun soldenenquêtes. Zo willen de organisaties voor meer duidelijkheid zorgen en een objectieve vergelijking tussen de soldenresultaten van zelfstandige handelaars en winkelketens vergemakkelijken. Alleen modewinkels worden evenwel bevraagd.