Drankenholding Diageo, bekend van merken als Johnnie Walker, Smirnoff en Gordon’s, tekende in het voorbije halfjaar een organische omzetstijging van 4,2% op. Het Britse bedrijf kreeg echter klappen door de wisselkoers, wat veel van die groei teniet deed.
Afgestraft door sterkere Britse pond
In de tweede helft van 2017, boekhoudkundig de eerste jaarhelft van het boekjaar bij Diageo, zag ’s werelds grootste drankengroep de omzet met 4,2% stijgen. Dat is licht meer dan wat analisten verwachtten: zij gingen uit van 3,7% omzetstijging. Van die omzet ging niettemin nog 134 miljoen dollar verloren aan negatieve wisselkoerseffecten en gingen de nettoverkoopcijfers van 6,42 miljard dollar naar 6,53 miljard dollar (5,21 miljard euro).
Het sterker wordende Britse pond ten opzichte van een dalende dollar kwam de sterkedrankholding duur te staan. Historisch haalt Diageo immers zowel het meeste omzet als het meeste winst op de Amerikaanse markt. Uiteindelijk kwam de omzetgroei quasi gelijk uit met de volumegroei: 1,7% netto-omzet ten opzichte van 1,8% meer volume. De groei door prijsstijgingen – goed voor 149 miljoen dollar (circa 110 miljoen euro) – zijn op die manier verloren gegaan, maar Diageo onthoudt vooral dat het “blijvend positief momentum” geniet, aldus CEO Ivan Menezes.
Whisky op kop, wodka in de staart
“We hebben de investering in onze merken opgedreven en de organische operationele marge uitgebreid dankzij onze volgehouden focus op het brengen van efficiëntie en rendement doorheen het bedrijf”, voegt Menezes nog toe. De operationele marge steeg van 32,2% naar 33,5% op jaarbasis.
Diageo boekte in de zes maanden tot eind december 2,19 miljard dollar (1,75 miljard euro) operationele winst, een toename van 6,1% ten opzichte van een jaar eerder. Het drankbedrijf investeerde in de periode 7% meer in marketing, vooral om de whisky- en wodkaverkoop in de Verenigde Staten op te drijven. Daar viel de verkoop met een organische groei van 2% immers tegen, terwijl in Europa en Turkije de omzet met 4% omhoog ging. Sterkste groeiers waren de regio’s Latijns-Amerika en Asia-Pacific, met elk een organische groei van 7%.
Schotse whisky, Diageo’s belangrijkste categorie, werd wereldwijd 3% meer verkocht, terwijl wodka de grootste klappen kreeg en liefst 6% minder over de toonbanken ging. Voor het hele boekjaar, dat eind juni 2018 eindigt, blijven de verwachtingen volgens topman Menezes onveranderd.