In een winkel bij een tankstation van Shell in Londen wordt een nieuwe technologie getest, die aan de kassa in één keer een groot aantal producten kan scannen. Het systeem zou tot vijftien keer sneller zijn dan de huidige manier van werken.
130 klanten
De technologie werd ontwikkeld door IBM en moet het scannen aan de kassa flink vereenvoudigen. Klanten moeten gewoon hun aankopen op een platform leggen, waarna via RFID alles in één keer wordt gescand. De betaling gebeurt daarna via de smartphone, met platformen zoals Apple Pay en Android Pay. Naast het versnelde proces voor de klant, gelooft IBM dat het ook winkeldiefstallen moet tegengaan, omdat het apparaat niet bedot kan worden.
De testfase zal zes weken lopen in het tankstation in Londen en gebruikt worden door 130 klanten. Daarna moet er ook een volledige conceptwinkel komen, waar naast deze technologie nog een aantal nieuwigheden gebruikt zullen worden.
IBM gaat zo de concurrentie aan met de technologie van Amazon Go, waarbij klanten hun producten zelfs niet meer moeten laten scannen. Bij IBM zijn ze er echter van overtuigd dat hun systeem de snelste en veiligste manier is om in de toekomst te winkelen in supermarkten.