De Nederlandse ontwerper Martijn van Strien heeft met The Post-Couture Collective een nieuw soort modeplatform gelanceerd, dat ervoor moet zorgen dat kleding duurzamer en zonder overschotten wordt geproduceerd.
Klik-en-schuifsysteem
The Post-Couture Collective is een online gemeenschap waar ontwerpers hun ontwerpen kunnen delen met het grote publiek. Dat kan op verschillende manieren: zo kan de klant gewoon het patroon downloaden, maar hij kan er ook voor kiezen om kant-en-klaar gesneden stukken stof te kopen, die daarna met een klik-en-schuifsysteem in elkaar kunnen worden gezet. Wie een patroon koopt moet daarmee wel naar een lasersnijder, om de stukken stof te laten uitsnijden. Ontwerpers kunnen de designs ook onderling delen en aanpassen, om zo uiteindelijk tot het perfecte kledingstuk te komen.
Van Strien hoopt met het nieuwe systeem de productie van kleding duurzamer te maken. Omdat er geen naald en draad aan te pas komt, moet het bovendien voor iedereen toegankelijk zijn. “Ongeveer 30 procent van wat de modehuizen vandaag produceren, zal ongedragen verloren gaan. Die overproductie is een probleem dat ik probeer te tackelen”, zegt hij aan De Tijd.
“Zelf aan de slag gaan”
In de toekomst wil Van Strien graag dat er enkel nog patronen worden verkocht op zijn platform en dat de voorgesneden stukken stof verdwijnen. “Die bouwpakketten zie ik vandaag nog als een compromis. Maar de verkoop van digitale patronen past veel beter bij mijn visie, dus daar zou ik uiteindelijk op willen gaan focussen. Ik wil dat mensen zélf aan de slag aan.”
Voorlopig verkoopt Van Strien één tot vijf digitale patronen per week en één bouwpakket per maand, maar als het van de ontwerper afhangt, dan groeit het platform nog sterk en sluit hij samenwerkingen over heel de wereld af. “Want de winkel van de toekomst, die is volgens mij leeg. Op een lasersnijder en een hoop materialen na”, besluit hij.