Een vestiging van de Britse keten Margiotta in Edinburgh heeft na amper een week besloten om een experiment met een Pepper-robot stop te zetten. Klanten zouden de robot verwarrend hebben gevonden.
Te vaag
De robot werd nochtans in dienst genomen om klanten snel te helpen, maar dat liep niet altijd zo vlot. Klanten vonden de antwoorden te vaag of slaagden er zelfs niet in een antwoord te krijgen, wanneer de robot de vraag moeilijk kon verstaan vanwege het omgevingsgeluid. Omdat de robot ook niet voldoende kon bewegen, was hij ook niet in staat om klanten efficiënt te helpen wanneer die een product zochten.
Fabio, zoals de robot werd genoemd, kreeg dan maar een andere taak waarbij hij staaltjes moest uitdelen, maar zelfs dat bleek geen succes. Menselijke werknemers konden immers veel meer klanten overtuigen om een staaltje te gebruiken, dan Fabio.
Margiotta besloot dan ook om het project stop te zetten. “Jammer genoeg presteerde Fabio niet zoals we gehoopt hadden”, liet Margiotta verstaan. “Klanten leken hem zelfs met opzet te ontwijken.”