Het Zweedse H&M verliest in het fastfashionwereldje steeds meer de strijd van het Spaanse Inditex. Het Zweedse bedrijf is wel nog steeds de goedkoopste, maar Inditex weet sneller in te spelen op nieuwe trends en gaat zo met steeds meer klanten aan de haal.
Laagste prijs niet meer voldoende
H&M is met een omzet van 24 miljard euro na Inditex wel de grootste moderetailer ter wereld, maar de dalende omzet in 2017 toont aan dat het succes en de groei niet meer zo vanzelfsprekend zijn. H&M mikt steevast op de laagste prijs, maar het lijkt erop dat de consument de duurdere prijzen van concurrent Inditex geen probleem vindt, omdat daar de nieuwste trends sneller in de winkel liggen. Dat schrijft het FD.
Dat heeft alles te maken met de manier waarop beide bedrijven hun kleding laten produceren. Het Zweedse bedrijf kiest voor 80% van zijn collectie voor lageloonlanden, terwijl Inditex de helft van zijn kleding in landen dichtbij de belangrijkste markten laat produceren. Dat is duurder, maar kleding ligt zo ook wel sneller in de winkels. Volgens analisten van Goldman Sachs duurt het bij H&M twee keer langer dan bij Inditex om nieuwe kleding in de winkel te krijgen: een groot nadeel in de wereld van de fast fashion, waar nieuwe trends zich in ijltempo opvolgen.
H&M onderschrijft de problemen wel en wil daarom al meer kleding dichtbij de consument laten produceren en het vraagt ook meer flexibiliteit van zijn producenten, om zo met kleinere aantallen te kunnen werken.
Nog problemen
Analisten zien echter nog andere problemen, die dieper in het bedrijf geworteld zijn. Zo heeft H&M nog niet het gewenste online succes en groeit het aantal winkels volgens hen te snel. Analisten denken dat de resultaten van H&M daarom ook dit jaar nog onder druk zullen blijven staan.
Voor aandeelhouder Skandia, een Zweedse verzekeraar, is het al te laat: die heeft zijn aandeel al flink teruggeschroefd en haalt nu ook zwaar uit naar het bedrijf. Volgens Skandia is H&M te veel bezig met omzetgroei en te weinig met winstgevendheid. Het pleit daarom voor de sluiting van een flink aantal winkels. Daarnaast vindt het dat er geen goede online strategie bestaat binnen het bedrijf. “De markt verandert heel snel en H&M moet een manier vinden om deze ontwikkelingen bij te houden”, aldus Erik Sjöström, vermogensbeheerder bij Skandia. “Als ze laten zien dat ze het over een paar jaar op kunnen lossen, wordt het dan weer een interessante belegging.”