Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.
“Competitieve markt onderschat”
De eerste maanden klonk er nochtans heel wat enthousiasme bij Lidl en liep de expansie voor op schema, maar lokale politici en vastgoedmakelaars in de Verenigde Staten laten nu verstaan dat een aantal nieuwe vestigingen on-hold werden gezet of zelfs gewoon zijn geschrapt. Tot nu toe heeft Lidl al meer dan twee miljard euro uitgegeven in aan de expansie in de Verenigde Staten, schrijft het Duitse Handelsblatt.
Lidl heeft meer dan waarschijnlijk de competitieve markt in de Verenigde Staten onderschat. Zo heerst er momenteel een echte prijzenoorlog en de overname van Whole Foods door Amazon heeft die enkel maar versterkt.
Kleinere winkels
De Duitse keten heeft daarom zijn richtlijnen voor nieuwe winkels al aangepast. In het begin pootte ze winkels neer met een winkeloppervlakte van ongeveer 2.000 m², maar nu zoekt ze enkel nog naar locaties voor winkels met een oppervlakte van 1.400 m². Ook de locaties zijn anders. Voorheen mikte Lidl op gemakkelijk bereikbare baanwinkels, maar nu kiest het steevast voor dichtbevolkte stadscentra.
Lidl heeft het tot slot ook niet gemakkelijk om de Amerikaanse klant te overtuigen: een discountketen met voornamelijk huismerken is niet iets waar de Amerikaanse consument onmiddellijk voor warmloopt. De concurrentie is nochtans bang voor Lidl: zo verlaagde Walmart overal waar Lidl de deuren opende drastisch zijn prijzen. In sommige gevallen waren prijzen van bepaalde producten zelfs meer dan 50% lager dan voor de komst van Lidl.