De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.
Sterke groei retail
De totale omzet voor Richemont kwam in het derde kwartaal uit op 3,1 miljard euro: bij constante wisselkoersen een groei van 7 procent, maar na wisselkoerseffecten bleef daar nog maar 1% van over. De grootste groei kende het luxebedrijf in Azië, waar de omzet na wisselkoerseffecten met 5% steeg. Ook in het Midden-Oosten en Afrika kende het bedrijf een groei van 3%, terwijl het op de Amerikaanse continenten een stabiel jaar was. Voor wisselkoerseffecten groeide Richemont daar wel met 8%.
In Europa daalde de omzet dan weer met 2% en in Japan zelfs met 6%. Voor wisselkoerseffecten kende Richemont overal een groei, behalve in Europa, waar de omzet dan nog steeds met een procent daalde. De sterke groei van de groep is volledig te danken aan de prestatie van de eigen winkels, want daar steeg de omzet met 7% naar 1,98 miljard euro. Op vlak van wholesale was er echter sprake van een daling van 8%.
De juwelenmerken groeiden met 11% voor wisselkoerseffecten en 5% na wisselkoersen, bij de horlogemakers was er voor wisselkoersen een kleine groei van 1% maar na wisselkoerseffecten was er sprake van een terugval van 4%. Richemont is een luxegroep die bekende merken als Cartier en Piaget in zijn portfolio heeft. Daarnaast beschikt het ook over 49% van de aandelen van de Yoox Net-a-Porter Group.