Bpost heeft de vergoeding per pakje in een postpunt verminderd: daardoor scheuren kleinere buurtsupermarkten naar eigen zeggen hun broek aan die dienstverlening.
“Niet winstgevend”
Niets handiger voor de consument dan tijdens het shoppen in een supermarkt meteen ook wat postzegels te kopen, brieven te posten en pakketjes af te halen of te versturen. “Maar precies de enorme groei van het aantal pakketjes zorgt voor problemen”, zegt Luc Ardies van vakvereniging Buurtsuper.be (Unizo) in Het Nieuwsblad. “De behandeling vergt almaar meer tijd, terwijl Bpost de uitbaters minder wil vergoeden per pakje. Uit onze analyse blijkt dat de vergoeding voor de pakjesdienst met circa 20 procent zal dalen. En dat terwijl zo’n PostPunt niet of nauwelijks winstgevend is voor de buurtsupermarkt. Steeds meer leden overwegen dan ook om hun PostPunt op te doeken.”
De krant laat een uitbaatster van een Spar aan het woord, die het aantal pakjes in drie jaar tijd ruim zag verdrievoudigen en rond deze tijd een honderdtal pakketjes per dag moet behandelen. “Eigenlijk hebben we stilaan een voltijdse medewerker nodig voor dat PostPunt, maar daar raken we financieel nooit uit”, klinkt het.
“Guller dan concurrentie”
Bpost kent de kritiek, maar voelt zich niet meteen aangesproken. “De prijsaanpassing is begin september al aangekondigd”, reageert woordvoerder Barbara Van Speybroeck in de krant. “Maar zelfs na de aanpassing krijgen de uitbaters nog altijd 10 à 20 cent per pakje meer dan wat ze bij de meeste concurrenten zouden krijgen.”
“Maar dat maakt de rekening van de uitbaters nog niet”, zegt Luc Ardies. “Zo’n PostPunt is een extra service aan de lokale bevolking. Als onze leden niet meer uit de kosten geraken, dan is het einde verhaal. En dan vrees ik dat ze bij Bpost pas écht een probleem hebben. Want hoe ze dan hun wettelijke dienstverlening gaan garanderen, is mij een raadsel.” Ardies hoopt snel met Bpost rond de tafel te gaan zitten om een oplossing uit te dokteren.