Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.
Hoge prijs, weinig innovatie
De lage verkoopcijfers zijn een stevige tik voor Apple, dat met onder andere een stevige marketingcampagne sterk had ingezet op het succes van de iPhone X. Consumenten lopen echter niet helemaal storm voor de nieuwe iPhone, die sinds 3 november te koop is, vanwege een te hoge prijs en een gebrek aan innovatie. Het heeft ook steeds meer te kampen met de concurrentie van andere merken, zoals Samsung en Huawei.
Niet enkel de analisten, maar ook Apple zelf heeft volgens enkele bronnen de verwachtingen stevig teruggeschroefd. Dat schrijft Bloomberg. Waar het eerder uitging van 50 miljoen toestellen in het eerste kwartaal van 2018, zouden dat er nu nog maar 30 miljoen worden.
Om de kerst nog wat minder vrolijk te maken, krijgt Apple daarbovenop te maken met ontevreden klanten. Zo wil een aantal Amerikaanse consumenten het bedrijf voor de rechter slepen, omdat de techreus hun toestellen bewust trager had gemaakt. Volgens Apple was dat om de batterijduur te verlengen, maar critici zeggen dat het klanten zo sneller in de richting van een nieuw toestel wil duwen.