Lifestylemerk Nike heeft in het tweede kwartaal een omzet gehaald van 8,6 miljard dollar (7,3 miljard euro), een stijging van 5% ten opzichte van een jaar eerder. In Noord-Amerika blijft de omzet wel onder druk staan.
Kleinere nettowinst
Het merk Nike zag de omzet met 4% stijgen naar 8,1 miljard dollar (6,8 miljard euro), terwijl bij Converse de omzet dan weer een terugval kende van 4% naar 408 miljoen dollar (350 miljoen euro). Bij Converse hadden de zwakke resultaten in Noord-Amerika dan ook een groter effect op de totale omzet. Ondanks de hogere omzet daalde de nettowinst van 842 miljoen dollar naar 767 miljoen dollar (650 miljoen euro).
De omzet steeg in de EMEA-zone (Europa, het Midden-Oosten en Afrika: +19% naar 2,133 miljard dollar oftewel 1,8 miljard euro), in China (+16% naar 1,222 miljard dollar of zowat een miljard euro) en in de rest van Azië en Latijns-Amerika (+6% naar 1,273 miljard dollar of 1,1 miljard euro). In Noord-Amerika waren de resultaten minder rooskleurig: in de grootste markt voor Nike daalde de omzet met 5% naar 3,485 miljard dollar (2,95 miljard euro). Nike heeft er te kampen met zwakke resultaten van een aantal retailpartners en de opmars van grote concurrent Adidas. Het is al het tweede kwartaal op rij dat Nike op de thuismarkt te kampen heeft met een terugval.