Webshoppen efficiënter en sneller
Uit de bevraging van BeCommerce blijkt dat consumenten vooral mode en accessoires (55%) multimedia en elektronica (28%), speelgoed (22%), hardware en software (22%), boeken, cd’s en dvd’s (17%) en decoratie (17%) online kopen.
Hun voornaamste beweegreden om via het internet te kopen, is het ontlopen van de drukte in de winkels en het feit dat ze ook na de klassieke winkelopeningstijden kunnen shoppen. Respectievelijk 83% en 61% stipte althans deze motivering aan. 44% zegt via het webwinkelen minder tijd te verspillen.
Cyber Monday wordt wereldwijd
Om de online handel tijdens de eindejaarsperiode aan te zwengelen, adverteren de internetshops steeds vaker boven en naast zoekresultaten in zoekmachines (44%), plaatsen ze speciale aanbiedingen op hun websites (39 %) en organiseren ze e-mailcampagnes (39%). Opvallend is dat de internethandelaars zelden of nooit investeren in radio- en tv-reclame.
De toegenomen aankopen via het internet zijn overigens al een wereldwijd fenomeen. Zo is het in de Verenigde Staten vandaag Cyber Monday, traditioneel één van de drukste dagen voor de sector van de online winkels en de eerste maandag na het Amerikaanse Thanksgiving-feest. Volgens BeCommerce waaiert dit gegeven evenwel al uit: wereldwijd zou vandaag 1,25 miljard dollar, omgerekend zowat 970 miljoen euro, via online winkelen worden verkocht.