Het gaat niet goed bij Brink’s. Nog steeds niet. Volgens De Tijd is zelfs “de laatste rechte lijn naar het faillissement ingeslagen”. De geïnteresseerde overnemer blijft vallen over het bediendestatuut van het personeel.
Bedienden moeten arbeiders worden.
Na aanslepende onderhandelingen met verschillende potentiële overnemers, is slechts één partij bereid om zijn hand in het vuur te steken voor Brink’s België. Dat is het Zweedse beveiligingsbedrijf Loomis, samen met de Belgische investeerder Ramy Baron.
Het struikelblok blijft echter het statuut van het vervoerspersoneel. Dinsdagmiddag stelden Loomis en Baron hun hervormingsplan aan de vakbonden voor. Het statuut moest en zou veranderd worden naar een arbeidersstatuut. De vakbonden hielden desalniettemin het been stijf.
Volgens de vakbonden zijn de financiële problemen van Brink’s niet te wijten aan het personeelstatuut, maar aan slecht management en infrastructuurproblemen. Een omschakeling zal dan ook niet de verwachte oplossing bieden.
De eventuele kopers reageren echter van hun kant dat een overname onmogelijk is zonder statutaire verandering. Wellicht zal de Belgische afdeling van Brink’s zich daarom definitief het faillissement aanvragen. De kans is reëel dat dit nog deze week of begin volgende week gebeurt.
Faillissement maakt tabula rasa.
Het faillissement speelt volledig in de kaarten van de overnemers. Net zoals het geval was met de oorspronkelijke faillissementsaanvraag van Brink’s, laat het toe om de onderneming te ontbinden en een nieuwe vennootschap te starten met arbeidersstatuut. Dit maal zouden Loomis en Ramy Baron die opstarten.
Hun plan bestaat eruit 300 van de ongeveer 400 werknemers te rekruteren van het voormalige Brink’s. 265 daarvan zouden huidige bedienden zijn die vrijwillig het arbeidersstatuut aannemen.