Het Duitse Brax neemt vanaf begin volgend jaar tien van zijn achttien Belgische winkels in eigen beheer. Sinds 1995 vertrouwde de Duitse kledingketen de exploitatie daarvan toe aan modedistributeur ARW Retail.
In eigen beheer
Veranderingen op de Belgische markten en het groeiende belang van omnichannel: dat zijn de belangrijkste redenen die Brax in een persbericht aangeeft voor de beslissing. De voorbije 23 jaar besteedde Brax de Belgische distributie van zijn kleding uit aan kledinggroothandel ARW Retail, dat sinds 2007 ook eigen “monobrand”-winkels heeft van Fred Perry en Gerry Weber.
“ARW Retail heeft Brax groot gemaakt in België en daar zijn we hen ook dankbaar voor”, stelt Brax-CEO Stefan Brandmann. “De beslissing om een eigen bedrijf op te richten voor het Belgische beheer van onze producten, kwam er in onderling overleg en zal ons toelaten om kort op de bal en via alle kanalen te spelen in België.”
Naadloze overgang
Acht winkels blijven overigens in beheer bij ARW Retail, weliswaar met directe ondersteuning van franchisewinkels van Brax. Voor de groothandelpartner verandert er in de praktijk weinig: het voltallige team dat bij ARW verantwoordelijk was voor Brax zal zich bij het nieuwe bedrijf voegen. Ook de medewerkers in de eigen winkels worden door Brax overgenomen.
“We gaan verder met een verkoopteam dat door de wolf geverfd is, wat alleen maar een troef is voor de omnichannelbenadering die we in België verder willen uitbouwen,” zegt internationaal verkoopdirecteur Nils Schrahe. België is het vierde land (na Nederland, Zwitserland en Oostenrijk) waar Brax de distributie voor eigen rekening neemt.
In 2016 behaalde Brax een wereldwijde omzet van 308 miljoen euro en noteerde eind juni van dit jaar een omzetstijging met 1,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. België is de belangrijkste internationale markt van de Duitse kledingretailer, die 28% van zijn omzet dankt aan zijn buitenlandse en online winkels.