Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in een vierde brouwerij in Nigeria. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.
Besparingen
De bouw van de nieuwe brouwerij gaat gepaard met de lancering van een aantal nieuwe merken in Nigeria. Zo moet er begin volgend jaar Budweiser op de markt komen. Omdat het bier in Afrika een luxe imago wordt aangemeten, willen klanten er meer voor betalen en verdient AB InBev er ook meer aan.
Tegelijk zal er volgens De Tijd ook flink bespaard worden in het land: momenteel werken de drie verschillende brouwerijen er met aparte vennootschappen, maar in juni is AB InBev gestart met de fusie van die drie vennootschappen. Dat moet volgende maand volledig afgerond zijn: 70% van de aandelen van het nieuwe fusiebedrijf komen dan in handen van AB InBev, de rest wordt verhandeld op de Nigeriaanse beurs.
Afrika belangrijke groeimarkt
Ook in Zuid-Afrika gaat AB InBev fors investeren: het land heeft momenteel al de grootste brouwerij in Afrika, maar de Belgisch-Braziliaanse brouwer wil er de komende periode nog eens 182 miljoen euro investeren. Net als in Nigeria zal dat gepaard gaan met de lancering van een aantal nieuwe bieren, voornamelijk Corona, Budweiser en Stella Artois.
Afrika is voor de bierbrouwer een bijzonder belangrijke markt en was een van de hoofdredenen voor de overname van concurrent SABMiller. Door die overname is het Leuvense bedrijf nu veel nadrukkelijker aanwezig op een continent waar de biermarkt tot 2020 volgens verwachting jaarlijks met 5% zal groeien. Ter vergelijking: de wereldwijde biermarkt groeide in 2016 met slechts 1,4%.