Zeven genomineerden
Uit de vele ingezonden dossiers werden er zeven weerhouden, maar het was uiteindelijk de nieuwe Quick in Flémalle dat de hoofdprijs in de wacht sleepte. De jury loofde het uitgekiende bouwconcept dat Quick in Flémalle voor het eerst toepaste. “Door twee volumes op elkaar te schuiven, wordt immers met een minimum van grondoppervlakte een maximale commerciële oppervlakte gecreëerd”, klinkt het. Het concept wordt nu dan ook doorgetrokken naar andere Quick-vestigingen.
In hun juryrapport omschreef de jury zijn taak evenwel als “bijzonder moeilijk, doordat totaal verschillende concepten met elkaar moesten worden vergeleken. Van een prachtige restauratie van een historisch pand (Standaard Boekhandel in Turnhout) over een doorgedreven duurzaamheidsoefening voor een supermarkt (Colruyt in Wépion) tot een totaal nieuw bouwmodel (Quick).”
Uiteindelijk werd geoordeeld over de architecturale en esthetische waarde, de integratie in de omgeving en de duurzaamheid. De jury bestond uit Jean-Luc Calonger (voorzitter Vereniging Centrummanagers), Luc Hubert (oprichter RetailSquare), Patrick Luysterman (journalist De Tijd) en Augustin Wigny (zaakvoerder Cameleon en winnaar van de Mercuriusprijs 2009).
Het is overigens de tweede keer op rij dat de Mercuriusprijs naar een fastfoodketen gaat. Vorig jaar ging de eer naar rivaal McDonald’s, omwille van zijn sterke ‘employer branding’.