Nu webwinkels als paddestoelen uit de grond rijzen, komt de veiligheid van webshops meer en meer in opspraak. Het domein van e-commerce is vaak nog onvoldoende gewapend om misbruiken efficiënt tegen te gaan. De Europese Unie heeft daarom een rapport laten opstellen dat consumenten wil helpen veilig online te shoppen.
Vooral valse webshops blijkt een toenemend probleem te zijn. Oplichters kopiëren de looks en lay-out van bekende internetwinkels, waar nietsvermoedende klanten zich laten misleiden. Als ze denken over te gaan tot een aankoop, geven ze de criminele site in realiteit gewoonweg hun financiële en persoonlijke gegevens.
De Europese Unie, bij monde van het Europees agentschap voor netwerk- en informatiebeveiliging (ENISA), waarschuwt consumenten tegen dergelijke valsmunterij. Het rapport ‘How to Shop Safely Online’ roept online shoppers op vooral de retailers waar ze kopen goed te kennen en zichzelf te beschermen door sterke wachtwoorden in te stellen en limieten te stellen op hun bankkaart.
Voor retailers zal het dus in toenemende mate belangrijk worden klanten psychologisch gerust te stellen en vertrouwen in te boezemen. Dat kan door middel van kwaliteitskeurmerken en duidelijke communicatie vanwege de e-tailer. Zo snel mogelijk moet ook een meer uniforme regelgeving ontstaan die consumenten garanties biedt.