“Optimalisering, geen afslanking”
“Het gaat niet meteen om een afslanking van het winkelnetwerk”, zegt Patrick Tack van CBRE. “Vaak wordt een verkooppunt gesloten om er elders een te openen. We moeten dan ook veeleer spreken van een optimalisering.” Vooral in de stadskern sneuvelden verkooppunten, minder langs de invalswegen. “Dat komt omdat bereikbaarheid almaar aan belang wint. Ook voor de mogelijkheid om gratis te parkeren, wordt de consument gevoelig.”
De bevraging leert CBRE dat de retailsector ondanks de crisis globaal gezien toch nog steeds blijft zoeken naar expansiemogelijkheden. Nagenoeg drie op de vier winkelketens speuren naar nieuwe locaties, al is dat wel een daling tegenover de tachtig procent die vorig jaar nog werd gehaald.
Voedingsketens en warenhuizen blijven het actiefst op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden: bij negen op tien van hen is de zoekfunctie ingeschakeld. Deze twee deeltakken zijn ook het minst gevoelig voor schommelingen in de economische conjunctuur. Anders is het met de ketens die actief zijn in sport en ontspanning: hier bergt meer dan de helft van de ketens zijn expansieplannen op. Ook ketens rond huis en tuin hebben veel meer last van de crisis.
Antwerpen is de favoriete retailstad
Het liefst trekken de winkelketens trouwens naar Antwerpen. Al sinds het begin van het onderzoek is de Scheldestad de favoriet, met nu 49% van de stemmen. Brussel krijgt als tweede niet eens de helft (22%). Dat heeft onder meer te maken met de waardering van de ketens voor de inspanningen die Antwerpen doet voor stadsmarketing en voor het aantrekken van een toeristenpubliek.
Toch halen de ketens hun grootste rendement in Brussel. “Brussel heeft nog altijd een groter kooppubliek. Onderschat de impact niet van de mensen die in de hoofdstad werken: zij doen er tijdens de middag hun inkopen. Van maandag tot vrijdag is Brussel dan ook de winkelplaats, op zaterdag trekt men naar Antwerpen”, aldus nog Tack.
Bij de regionale koopcentra krijgen Gent, Luik, Kortrijk, Leuven en Mechelen goede punten van de ketens. Werkpunten kennen ze toe aan Charleroi, Turnhout en Mortsel. Bij de winkelcentra scoort het Antwerpse Wijnegem het best: voor 31% van de retailers is het de favoriet. Woluwe is een mooie tweede met 25%, voor Shopping Waasland met 15% en L’Esplanade in Louvain-La-Neuve met 12%.
Toplocaties duurder
Inzake huurprijzen die de ketens moeten betalen, ziet CBRE een uiteenlopende trend: “Globaal gezien is er een stagnatie, maar op de toplocaties blijven de prijzen aantrekken. Op de Antwerpse Meir en de Brusselse Nieuwstraat wordt vandaag 1850 euro per vierkante meter per jaar betaald voor panden van 200 m². In Wijnegem en Woluwe moet tot 1400 euro per vierkante meter per jaar worden neergeteld.”
Steeds meer keten beginnen de gevolgen van de crisis te ondervinden: nog slechts 34% van de retailers verwacht stijgende omzetcijfers over de komende twaalf maanden. Dat is het laagste aantal sinds de start van het onderzoek in 2006. De meeste retailers gaan uit van stagnerende resultaten.
CBRE haalt de cijfers uit zijn jaarlijkse rondvraag bij 120 nationale en internationale retailers die actief zijn in ons land. De enquête werd afgenomen in augustus en september, op een ogenblik dat de eurocrisis weer een opstoot kende.