Lokaal is hip
In een interview dat RetailDetail deze zomer had met Dirk Van den Berghe had de CEO van Delhaize België het even over een nieuw initiatief – het ‘local’-label – waarmee Delhaize meer lokale producten in de rekken wilde brengen. “Dat gebeurt helemaal niet met de grote jongens”, voegde hij er toen meteen aan toe: “Integendeel, onze droom is om op termijn ook voor de lokale boeren relevant te zijn.”
De eerste stap daartoe heeft de keten nu gezet in de nieuwe Delhaize in het Shopping Center Kortrijk Noord en nog twee andere winkels in het Kortrijkse. Daar liggen sinds kort bloemkolen en prei uit Heule en rode en witte kolen uit Moorsele, twee dorpen uit de streek.
Toch blijft de veiling een belangrijke tussenschakel, zegt boer Luc Coghe: “De veiling is een soort objectieve tussenschakel om de kwaliteit die het warenhuis vraagt, te garanderen.” Naar eigen zeggen betaalt Delhaize hem nu iets meer dan de prijs die hij normaal via de veiling krijgt.
Lokale banden aanhalen
“We willen met dit project de band met de lokale gemeenschap versterken”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. “Eerst testen we het aanbod aan lokale groenten uit. Na positieve evaluatie gaan we kijken hoe we dit verder kunnen uitwerken. Het is de bedoeling het aantal producten te verhogen en uiteindelijk ook het project in andere regio’s te lanceren.” De test zou tot volgend jaar lopen.
Het project wil inpikken op de trend die authenticiteit en lokale producten weer vooropstelt, weten analisten. In Nederland bestaat sinds een tweetal jaar zelfs een supermarktketen die het nog verder drijft: Marqt is een keten die énkel werkt met lokale leveranciers. Die keten is trouwens zo veelbelovend, dat de families achter AB InBev er fors in hebben geinvesteerd.