Het Japanse Uniqlo heeft in het voorbije boekjaar zijn winst meer dan verdubbeld. De omzet ging er nochtans maar met iets meer dan 4% op vooruit. De modeketen verwacht dat de internationale verkoop binnenkort groter is dan die in Japan.
Slabakkende thuismarkt
De totale omzet van Uniqlo steeg in het voorbije boekjaar met 4,2% naar 1,86 biljoen yen (13,9 miljard euro). Daarbij steeg de winst met maar liefst 148% naar 119 miljard yen (8,9 miljoen euro), vooral dankzij enkele kostenbesparende maatregelen.
De kleinere omzetgroei was vooral te wijten aan de mindere vooruitgang op thuismarkt Japan, waar de omzet er met slechts 1,4% op vooruitging. De internationale verkoop ging er dan weer met 8,1% op vooruit, gestuwd door de zwakkere positie van de Japanse yen. Buiten Japan verdubbelde de operationele winst bijna. Vooral in Zuidoost-Azië en Oceanië waren de prestaties bijzonder sterk.
In de Verenigde Staten lijdt Uniqlo nog steeds verlies, maar het verlies daalde wel met de helft ten opzichte van een jaar eerder. In Europa daalde de winst licht vanwege de opening van twintig nieuwe winkels en de kosten die daarmee gepaard gingen.
Sterke groei internationale verkoop
Voor het komende boekjaar heeft moederbedrijf Fast Retailing voornamelijk grote verwachtingen voor de internationale omzet. Die was het voorbije boekjaar goed voor 38% van de omzet, terwijl dat in 2013 nog maar 22% was. Binnen een jaar moet Uniqlo voor het eerst meer omzet halen buiten Japan dan op de thuismarkt. Daarnaast moet de online omzet met 30% opgekrikt worden, wat vooral in thuisland Japan voor betere resultaten moet zorgen.