Pakjesbedrijf Parcify test in Antwerpen een nieuw systeem, waarbij klanten een deurslot krijgen dat vanop afstand kan worden geopend. Zo kan de koerier het pakje bij de klant binnen zetten, zodat het niet gestolen kan worden.
“Zeker een publiek voor”
Het slimme slot dat Parcify gebruikt, is verbonden met de smartphone van de klant. Wanneer er een koerier voor de deur staat, krijgt hij een boodschap en kan hij de deur ontgrendelen voor de koerier. Die kan het pakje dan binnen zetten en de deur achter zich sluiten. Na tien seconden vervalt het toegangsrecht voor de koerier.
Het slot is niet goedkoop, want het kost normaal 299 euro. Producent Nuki heeft er echter enkele beschikbaar gesteld aan Parcify, zodat het systeem nu gratis kan getest worden door een aantal klanten.
Gino Van Ossel, retailexpert van de Vlerick Business School, gelooft dat het nieuwe systeem een succes kan worden, als het tenminste wordt geïnstalleerd bij nieuwbouwwoningen: dan zal de kostprijs flink dalen. “Je moet natuurlijk bereid zijn om een vreemde bij je thuis binnen te laten. Maar er zijn vandaag ook mensen die liever hebben dat hun poetshulp komt wanneer zij niet thuis zijn. Hier is dus zeker een publiek voor”, zegt hij aan GVA.
Gelijkaardig systeem bij Amazon en Walmart
In de Verenigde Staten werken Walmart en Amazon aan gelijkaardige systemen. Bij Walmart krijgen klanten ook een bericht op hun smartphone en kunnen ze via een camera ook effectief zien wie er voor hun deur staat. Amazon is dan weer in gesprek met Phrame, dat niet enkel toegang wil verschaffen tot de huizen van klanten. Het heeft ook een systeem ontwikkeld waarbij de koerier toegang kan krijgen tot de auto van de klant.
Parcify werkt sinds kort ook samen met de vestiging van Carrefour aan de Groenplaats in Antwerpen. Klanten kunnen daarbij hun boodschappen achterlaten in de winkel en binnen het uur aan huis laten leveren. Zo wil Carrefour tegemoetkomen aan klanten die met de fiets of het openbaar vervoer komen.