Sterke merken, technologische innovaties
Met een omzetstijging van 2% doet de Belgische speelgoedmarkt het vrij goed, zeker in vergelijking met andere Europese landen zoals Spanje (-13%), Frankrijk (-4%) of Italië (-3%). De stijging is in ons land voornamelijk toe te schrijven aan de sterke merken en aan technologische innovaties: “Dé trends vandaag zijn tablets en ‘app toys’, speelgoed dat gekoppeld is aan een applicatie die je kunt downloaden”, zegt Nicolas Pons van NPD Group.
Toch is de gemiddelde prijs van het speelgoed dat in ons land gekocht werd, in diezelfde periode niet gestegen: net als vorig jaar schommelt de gemiddelde prijs nog altijd rond de 12 euro. De verkoop van het speelgoed dat méér kost (het segment tot 50 euro) zit echter wel in de lift. Met Sinterklaas en de Kerstman in aantocht zal de speelgoedmarkt het overigens ook de komende maanden goed blijven doen, crisis of niet.
82 kandidaten voor dertien titels
Daarnaast maakten de Belgische Speelgoedfederatie en de firma Jumax voor de dertiende keer het Speelgoed van het jaar bekend: “De prijzen worden toegekend volgens een principe van totale, niet-commerciële transparantie. Opzet is de fabrikanten, invoerders of agenten te belonen voor hun dynamische aanpak bij het zoeken naar en het voorstellen van originele en creatieve spellen en speelgoedartikelen”, zeggen de initiatiefnemers.
Dit jaar streden 82 producten mee in dertien categorieën. De winnaars van 2012 werden verkozen door een jury van kleinhandelaars, consumenten, journalisten en de bezoekers van het Speelgoedmuseum in Mechelen. Grote winnaar was Smart uit Kontich, dat met drie titels aan de haal ging.