De eerste Amerikaanse winkels van Lidl presteren ‘angstwekkend zwak’, melden Duitse en Amerikaanse media. Het management grijpt in en versterkt vanuit Duitsland zijn greep op de overzeese operaties.
Ongeduld groeit
Het was met grote ambities dat Lidl op 15 juni van dit jaar de eerste Amerikaanse winkels opende. Met de hashtag #RethinkGrocery positioneerde de discounter zich als een vernieuwer, en de aftrap betekende ook de start van een felle prijsoorlog in de VS. Meer dan drie maanden later heeft de retailer 37 verkooppunten over de grote plas, maar de resultaten vallen tegen en de top wordt ongeduldig.
Het doorgaans zeer goed geïnformeerde Lebensmittel Zeitung meldt dat Michael Aranda, voormalig CEO van Lidl Spanje, de opdracht krijgt om de Amerikaanse activiteiten te superviseren vanuit het Duitse hoofdkwartier in Neckarsulm. De discounter is niet tevreden met de uitvoering van het expansieplan en versterkt daarom zijn greep. Sommige winkels presteren ‘angstwekkend zwak’, zo citeert het Amerikaanse Supermarket News.
Woordvoerders van Lidl bevestigen de benoeming van Aranda, maar ontkennen dat er problemen zijn met de Amerikaanse expansie. De eerste resultaten zijn volgens hen ‘boven verwachting’. Ook de komende weken opent de keten nog winkels, in North Carolina en Virginia.