Delhaize ziet nog voldoende witte vlekken in de markt om de expansie van zijn franchiseformules verder te zetten. Ondernemers tonen belangstelling voor e-commerce, maar ook de menselijke factor blijft essentieel.
Winkelbeleving
Het gaat behoorlijk hard bij Delhaize: afgelopen voorjaar openden al twee AD Delhaizes, zeven Proxy’s en vier Shop & Go’s de deuren. Dit najaar wordt de expansie voortgezet met nog eens zestien winkels. “We maken bovendien een recordjaar mee wat winkelvernieuwingen betreft,” zegt Kris Volckaert, VP Affiliated Stores. “En het ziet ernaar uit dat ook volgend jaar goed wordt. Sinds de introductie van het nieuwe winkelformat van Proxy Delhaize in Denderhoutem en in Brussel Manhattan, zien we een versnelling.”
Proxy heeft zijn identiteit duidelijk versterkt, en de schwung zit er nu in. “Veel ondernemers willen ook hun winkeloppervlakte uitbreiden, een proces dat uiteraard wat meer tijd vergt. Het doel van zo’n vergroting is in de eerste plaats meer aankoopcomfort, een betere winkelbeleving voor de klant. De ideale Proxy heeft nu toch zo’n 650 m², al zijn de stadswinkels meestal wel compacter: er zijn ook Proxy’s van 350 à 400 m². Het concept is hetzelfde, maar we passen de invulling aan in functie van de ligging, het klantprofiel, de beschikbare oppervlakte, de lokale concurrentie…”
Slagersatelier
Expansie in het proximiteitssegment is om louter praktische redenen iets makkelijker dan bij de supermarkten. Het gaat om kleinere oppervlakten, waarvoor je iets vlotter vergunningen verkrijgt. “Al openen we toch ook grotere supermarkten. De nieuwe AD Delhaize winkels in Harelbeke, Lede en Merchtem zijn echte paradepaardjes en ook de nieuwe AD in de Antwerpse Cadixwijk wordt de moeite. In elk geval is de markt nog niet verzadigd, er zijn nog voldoende witte vlekken om in te vullen.”
Eén van de belangrijkste groeimotoren van alle Delhaize-formules is het slagersatelier, in traditionele bediening of in zelfbediening. Ze maakt deel uit van de kern van de strategie van het Delhaizemerk. “Omdat lang niet alle ondernemers zo’n slagerij zelf kunnen opzetten, hebben we strategische partnerships afgesproken met derde partijen, die de beenhouwerij uitbaten. Al staat de vleesverkoop wat onder druk, wij investeren en pakken marktaandeel. Ook in een dalende markt kan je groeien. Daarnaast voegen we nieuwe assortimenten toe. Vegetarisch boomt, net als convenience en on-the-go. We blijven ook marktleider in traiteur en bereide maaltijden.”
Opleidingsprogramma’s
Kandidaten vinden blijkt niet zo’n knelpunt: Delhaize heeft een goed gevulde pijplijn. “Bovendien openen we niet lukraak winkels. We leggen de lat voldoende hoog, de zaak moet opbrengen. Als de winkel een goede omzet draait, dan wij ook. We streven naar een samenwerking op de lange termijn. Het draait om wederzijds vertrouwen en respect. We zien trouwens weinig of geen verloop.”
“Waar we vooral veel tijd en middelen in investeren, is de opleiding van kandidaat-ondernemers. Om hen het Delhaize-DNA door te geven, hebben we een programma op maat ontworpen dat kandidaten begeleidt in functie van hun profiel, hun ervaring, hun voorkennis, het type winkel dat ze zullen uitbaten… Daarbij kunnen ze praktijkervaring opdoen bij collega-ondernemers. Daarnaast hebben we ook een opleidingsprogramma voor de kinderen van onze ondernemers. Opvolging is een belangrijk thema. Heel wat winkels zijn al toe aan hun tweede of derde generatie.”
Die jongere generatie ondernemers toont nu een grotere belangstelling voor e-commerce. “Ze begrijpen dat online complementair is aan de fysieke winkel. En ze beseffen ook dat het gaat om een concept in opstartfase, wat consequenties heeft voor het financiële plaatje.” Bij nieuwbouwprojecten voorziet Delhaize nu standaard ruimte voor een afhaalpunt. In bestaande winkels is het soms wat zoeken: zo’n afhaalconcept heeft plaats nodig, de fysieke mogelijkheid moet aanwezig zijn.
Menselijke factor
Wat zijn, tot slot, de grote uitdagingen volgens Kris Volckaert? “We willen onze ondernemers enerzijds commerciële inspiratie blijven geven. Het gaat steeds sneller, de seizoenen volgen elkaar in hoog tempo op en we lanceren voortdurend nieuwe producten. Hoe houden we de dialoog gaande met onze bijna 600 aangesloten winkels en hun medewerkers?”
“Anderzijds willen we de ondernemers bijstaan in hun werkorganisatie. Het is voor hen niet evident om bekwame medewerkers te vinden, op te leiden en te motiveren. De factor ‘mens’ staat voor mij toch centraal. In het contact tussen medewerkers en klanten kunnen onze winkels het verschil maken. Die menselijke toets vormt ook een mooi tegengewicht in tijden van e-commerce.”