Delhaize wil zijn klanten helpen bij het uitkiezen van gezonde ontbijtgranen en lanceert daarom een suikergids, die moet helpen om snel te zien hoeveel suikers de ontbijtgranen bevatten. De keten lijkt de mosterd te halen bij haar nieuwe zusterketen Albert Heijn.
Onzichtbare suikers
Veel consumenten beseffen dat ze lijden aan overgewicht, maar wijzen er ook op dat het bijzonder moeilijk is om te weten waar de onzichtbare suikers en verzadigde vetten zich bevinden. “Delhaize wil op een transparante manier communiceren hoeveel van die onzichtbare suikers zich in haar ontbijtgranen bevinden. Hiervoor hanteert Delhaize sinds kort een nieuwe manier om haar klanten zo goed mogelijk te ondersteunen/helpen door de introductie van een suikergids met vier kleuren in de ontbijtgranenrayon”, zegt de keten.
De suikergids is wel enkel van kracht op de ontbijtgranen van het eigen huismerk. Slechts één product bevindt zich in de hoogste categorie, met meer dan 29 gram suiker per 100 gram. Meer dan de helft van de ontbijtgranen is te vinden in de laagste twee categorieën. Ondertussen blijft Delhaize werk maken van gezondere voeding. Zo worden er elk jaar 1.500 producten getest, om na te gaan of te samenstelling kan worden verbeterd.
Ook bij Albert Heijn is een gelijkaardig initiatief te vinden. Sinds 1 augustus 2016 heeft die keten de Friswijzer, met duidelijke informatie over de hoeveelheid suiker, wijze van zoeten en calorieën in frisdranken.