De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.
Meer ijs verkocht, minder yoghurt
Het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2017-18 is voor General Mills een tegenvaller geworden. De Amerikaanse voedingsgigant zag de omzet een duik nemen met 3,5% naar 3,77 miljard dollar of zo’n 3,2 miljard euro. Op vergelijkbare basis loopt de omzetdaling zelfs op tot 4%.
Vooral in de regio Azië & Latijns-Amerika (-8%) en in de Noord-Amerikaanse retail (-5%) krijgt de groep klappen. Enkel in de zone Europa-Australië is er een autonome omzetgroei met 3% tot 492 miljoen dollar (of 415 miljoen euro). Dat is vooral te danken aan de groeiende populariteit van ijsmerk Häagen-Dazs ijs, want de verkoop van yoghurtmerk Yoplait vertoont een dip.
De operationele winst klokte 3,1% lager af op 625,8 miljoen dollar (525 miljoen euro), terwijl de nettowinst 1,1% daalde tot 404,7 miljoen dollar (net geen 340 miljoen euro).
Het voedingsconcern uit Minneapolis herhaalde zijn prognose voor het hele boekjaar, waarbij het management uitgaat van een daling van de autonome omzet met 1 tot 2% en een stijging van de operationele winst met hoogstens één procent.