De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2% duurder geworden: daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter dan in België.
Indexering
In de periode van 2005 tot 2017 stegen de prijzen van merkproducten bij voedingsartikelen en niet-alcoholische dranken in België met maar liefst 31,2%. Dat is een stuk meer dan in de buurlanden en zelfs het dubbele van Frankrijk, waar de prijzen met slechts 16,4% zijn gestegen. “Bij ons heb je allerlei automatische prijsverhogingen, zoals de indexering van de huurprijzen en de lonen, wat dan weer de prijzen omhoog stuwt”, zegt marktonderzoeker Tom Penninckx aan De Standaard.
“Omdat bedrijven op voorhand weten hoe snel de lonen en de huurkosten stijgen, kunnen ze daar sneller op inspelen met hogere prijzen om zo de winstmarges te behouden. Vorig jaar was de prijsstijging bij de tien belangrijkste merken het sterkst, met gemiddeld 4,2%. Bij die tien horen de producten van merken als Coca-Cola, Douwe Egberts en Côte d’Or. Dit jaar is de stijging wel minder sterk.
Druk vanwege Aldi
Dat er dit jaar een mindere stijging is, is het gevolg van de sterke stijging van vorig jaar, maar komt ook voort uit de druk van Aldi. Die discounter is immers sinds kort meer merkartikelen gaan verkopen in zijn winkels, waardoor die prijzen onder druk zijn komen te staan. Colruyt moet die trend immers volgen om zijn laagsteprijsgarantie waar te maken en volgens Nielsen pakt ook Delhaize steeds meer uit met lage prijzen.
Die hogere prijzen van merkproducten hebben ook hun effect op het gedrag van de klant. 46% zegt enkel nog merkartikelen te kopen als ze afgeprijsd staan of koopt enkel nog de essentiële producten. Voor de overige gevallen grijpen klanten steeds meer naar de huismerken.
Huismerken groeien
Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is dan ook nergens groter dan in België. Momenteel zijn die laatste al goed voor 36% van de omzet en in volume gaat het al over meer dan helft. “Huismerken groeien elk jaar met 0,3 tot 0,4% en breiden stelselmatig hun marktaandeel uit”, aldus Penninckx, al vlakt die groei wel stilaan uit.
De merkproducten krijgen ook wel steeds meer te maken met volumeverlies: vorig jaar steeg de omzet van A-merken met 343 miljoen euro door prijsstijgingen, maar was er ook een daling van 272 miljoen euro door volumeverlies. Daardoor groeide de omzet met amper 71 miljoen, van 10,25 miljard euro naar 10,32 miljard euro.