Naar 55 vestigingen
Het Belgische Ixina viert dit jaar zijn 35e verjaardag als franchiseconcept en is in die tijd uitgegroeid tot een internationaal netwerk van maatkeukenwinkels. De groep is momenteel actief in een tiental landen met 149 vestigingen, waarvan 43 in ons land. België is nog altijd goed voor 40% van de groepsomzet van Ixina.
Al mag het voor algemeen directeur Benoît Vrielinck gerust nog wat meer zijn: “De markt evolueert vandaag snel, maar Ixina is van plan zich verder te blijven ontwikkelen en dit zowel in België als in het buitenland. In ons land gingen dit jaar opnieuw drie nieuwe vestigingen open – Deinze, Aalst en Genk – en tijdens de volgende jaren voorzien we nog eens een twaalftal nieuwe openingen in Vlaanderen”, zo vertelt hij aan de collega’s van Franchising.be.
Dat de nadruk ligt op expansie in Vlaanderen, is niet verwonderlijk: “We zijn van origine een Franstalige franchise, en dus zijn we beter vertegenwoordigd in Franstalig België. In het Nederlandstalige gebied hebben we nog ongeveer een vijftiental contractueel vrije zones. Wij werken met contractuele zones, waarbij elke franchisenemer dus over een lijst met gemeenten beschikt die zijn afzetgebied vormen en waarin hij heer en meester is en zelf het Ixina-concept kan uitbouwen”, aldus de topman.
Elke Ixina zijn 3D-ruimte
“Ondertussen werd ook het nieuwe en unieke winkelconcept met 3D-ruimte geïntegreerd, waardoor we de consumenten een nog betere service kunnen verlenen”, aldus nog de topman van Ixina België. Elke Ixina-winkel is dan ingedeeld in verschillende leefruimtes. Per ruimte kan de klant op een tv-scherm de verschillende kleuren, accessoires, prijzen en promo’s van de tentoongestelde keuken raadplegen.
De keukenadviseurs zitten aan een eiland met een groot tv-scherm, waarop de klant de samenstelling van zijn nieuwe keuken precies kan volgen. Tot slot neemt de klant plaats in de zogeheten “3D experience room”, waar hij met behulp van een 3D-bril zijn nieuwe keuken kan bezoeken.