E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?
Terugverdieneffect?
“In onze sector ken ik nog geen model met een terugverdieneffect, maar we moeten opletten dat we de boot niet missen,” waarschuwt Christophe De Laet van Alvo Superpost. “Veel zal afhangen van hoe de centrales er in de toekomst mee zullen omgaan. Welke marges zullen we nog kunnen genereren, als de centrales de logistiek van het verhaal gaan verzorgen? Zelf orderpickings organiseren in de supermarkt, die we zelf hebben aangevuld, zie ik namelijk niet als een efficiënte manier van werken.”
Luc Bormans van de AD Delhaize in het Naamse Salzinnes weet dat de centrales ermee bezig zijn en dingen uittesten. “Dat is zeker zinvol,” zegt hij, “al lijkt e-commerce toekomstgericht een moeilijk businessmodel. Alle verkoop verloopt nu via de winkelvloer. Zal e-commerce daarnaast aanslaan? Wordt het misschien simpelweg een ander beroep? Er is ook de link met de mobiliteitsproblematiek: centrumstad, periferie of platteland zullen heel verschillende antwoorden geven op het aanbod van e-commerce. Afwachten dus tot er meer duidelijkheid komt over wat e-commerce voor voeding kan en zal inhouden.”
“We werken volop aan een concept,” verklapt Kris Borloo. “We willen zeker geen copy-paste en niet elke collega zit te springen om erin mee te gaan. Alles hangt af van ligging, publiek, grootte van de zaak… Wij hàdden ooit een vorm van e-commerce – bestelling doorbellen en levering thuis – maar zijn er uit noodzaak mee gestopt, omdat we het bovenop het dagelijkse werk niet meer konden bolwerken. Bij een moderne e-commerce zal het net zo gaan. Iedereen moet afwegen of het extra werk in zijn organisatie mogelijk is. Wil de e-klant de meerkost die ertegenover staat, ook betalen?”
Steentje bijdragen
Carrefour Express test volop het platform Bringr van Bpost, dat via vraag en aanbod werkt, vernemen we bij Marieke Vermeire van de vestiging Luikersteenweg in Hasselt. “De winkel plaatst een vraag om levering online en particulieren kunnen zich opgeven als chauffeur die de levering voor ons wil uitvoeren, waarvoor zij vergoed worden. Voorlopig beperkt de test zich tot Antwerpen, Gent en Brussel; wij kunnen er dus nog geen gebruik van maken. Vooral stadswinkels zonder parking kunnen er baat bij hebben.”
Een Express-winkel kan wel zijn steentje bijdragen met de Simply You Box, denkt Vermeire. “De klant kan online een maaltijdbox samenstellen. Hij krijgt de keuze uit negen recepten, samengesteld uit verse en kwalitatieve ingrediënten; per box kan hij drie recepten uitkiezen. De klant kiest een leverdag, uur en plaats, en kan de box afhalen in de winkel van zijn keuze, dus ook bij een deel van de Express-winkels, zoals de onze.”