De vernieuwing van schoenketen Brantano onder de paraplu van de FNG Groep werpt zijn vruchten af: al meer dan de helft van de winkels is vernieuwd en die nieuwe winkels draaien gemiddeld 20% meer omzet.
Kernwaarden behouden
Brantano is sinds begin 2016 in handen van de FNG Groep, dat onmiddellijk inzag dat de keten dringend vernieuwd moest worden. “Brantano is een sterk en herkenbaar Belgisch merk, met baanwinkels op toplocaties, dat dringend nood had aan een grondige opfrissing”, aldus CEO Dieter Penninckx. “Het merk moest zich aanpassen aan de behoeftes van de markt en de verwachtingen van de klanten. Tegelijk moesten de oorspronkelijke waarden, zoals zelfbediening, een breed assortiment en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, de kernwaarden blijven van de nieuwe Brantano.”
Die vernieuwing betekende voor FNG een investering van vijftig miljoen euro, waarbij de vernieuwde winkels worden niet enkel meer schoenen verkopen, maar ook kleding van een aantal verschillende merken. Dat werpt zijn vruchten af, want de vernieuwde winkels halen tot 20% meer omzet dan voorheen. Het nieuwe concept moet nu zo snel mogelijk ook ingevoerd worden bij de overige winkels.
Het interieur van de nieuwe winkels werd geïnspireerd op de openheid en speelsheid van een park, met veel felle kleuren, een frisse betonlook en fluitende vogeltjes in de pashokjes. Dat parkgevoel wordt bovendien verder uitgedragen in de nieuwe reclamecampagne, die in samenwerking met acteur Tom Van Dyck werd opgezet.