De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.
Zwakke pond
AB Foods verwacht dat de omzet van Primark voor het volledige jaar, dat op 16 september ten einde loopt, met 13% zal groeien voor wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten zou dat zelfs kunnen oplopen tot meer dan 20%.
Die omzetgroei is voor een groot stuk te danken aan de opening van nieuwe winkels: het voorbije boekjaar opende Primark dertig nieuwe vestigingen en ook in het volgende boekjaar moeten er nog eens minstens negentien nieuwe winkels bij komen. Het grootste deel van die expansie zal plaatsvinden in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Daarnaast is Primark een van de weinige modeketens die profiteert van de brexit en het effect ervan op de Britse economie. Heel wat consumenten gaan immers bewuster om met hun geld en kiezen daarbij vaker voor de discounters. AB Foods verwacht dan ook dat de vergelijkbare omzet in het Verenigd Koninkrijk over het volledige boekjaar met 4% zal stijgen. Bovendien haalt AB Foods heel wat van zijn winst uit het buitenland en door de zwakke positie van het pond, blijft daar nu een stuk meer van over.