De frisdrankensector heeft uit eigen beweging besloten om niet langer gesuikerde drankjes te verkopen op middelbare scholen in de Europese Unie. Sinds 2006 worden die al niet meer verkocht op lagere scholen.
40 miljoen jongeren
Alle leden van sectororganisatie UNESDA, waaronder Nestlé, PepsiCo, Coca-Cola en Refresco, hebben het nieuwe akkoord ondertekend. Vanaf het einde van 2018 zullen zij op middelbare scholen geen gesuikerde dranken meer verkopen. Ze mogen wel nog drankjes aanbieden die laag in calorieën zijn. Volgens UNESDA zal de nieuwe maatregel impact hebben op 50.000 middelbare scholen en zo meer dan veertig miljoen jongeren in de Europese Unie bereiken.
Dat er in middelbare scholen wel nog een aantal drankjes mogen worden aangeboden, is anders dan in de lagere scholen: daar verkopen de drankenproducenten geen enkele drank. In hetzelfde akkoord van 2006 werd vastgesteld dat er geen reclame meer wordt gemaakt die gericht is op kinderen jonger dan 12 jaar. Dat akkoord heeft impact op 28 miljoen kleine kinderen in de Europese Unie en wordt volgens een audit in 95% van de gevallen nageleefd.
“Kinderen en adolescenten zijn een speciaal publiek, dat specifieke aandacht nodig heeft en we zijn ons volledig bewust van onze rol in het aanreiken van gezonde keuzes”, zegt Cesar Melo van PepsiCo.