Crisis? Welke crisis?
De Franse champagneproducenten hebben in 2011 9,6 miljoen flessen uitgevoerd naar ons land, zo maakte het Benelux Champagnebureau bekend op de Belgische dag van de Champagnewijnen, een groei met liefst 8,5%. Daarmee is ons land de op drie na grootste invoerder van champagne, na Groot-Brittannië (34,5 miljoen flessen), de Verenigde Staten (19,4 miljoen) en Duitsland (14,2 miljoen). Japan, Italië, Zwitserland, Australië, Spanje en Zweden vervolledigen in die volgorde de top-10.
Voor alle duidelijkheid: het gaat hier om de officiële Franse uitvoercijfers, die geen rekening houden met “de naar schatting 3 à 5 miljoen flessen die we met zijn allen zelf vanuit Frankrijk mee naar huis brengen“, benadrukt Grégoire Van den Ostende van het Benelux Champagnebureau in Het Nieuwsblad. “Ondanks de economische crisis en ondanks de toenemende concurrentie op de markt van de bubbels, blijven de Belgen dus massaal champagne kopen en drinken.”
Promocampagnes geven verkoop een ‘boost’
Ook in de eerste helft van dit jaar zet de stijgende trend zich voort: “Die sterke stijging is te danken aan enkele promotiecampagnes en overklast de jaarlijkse groei van twee à drie procent die we de voorbije tien jaar optekenden”, zegt Marc Mondus, senior consultant bij marktonderzoeksbureau GfK. En dan moet de verkoop voor de feestmaanden nog op gang komen…