Veerle Baert, achterkleindochter van de oprichter van de brouwerij Duvel Moortgat, heeft een controlemeerderheid verworven in een joint venture met het Belgische modebedrijf Mortreu Fashion Design.
“Belgisch design exporteren”
Baert en haar kinderen verwerven met hun vennootschap Hop!nvest de controle over Mortreu Fashion Design uit het Oost-Vlaamse Nevele, zo meldt De Tijd. Dat is het bedrijf boven modemerken als Giovane, Amania Mo en Julia June (foto).
Mortreu wordt samen met Furore ‑ het modemerk dat Veerle Baert en haar ontwerpende dochter Elke Baert in 2013 hebben opgericht ‑ ondergebracht in een nieuw bedrijf dat Flanders Fashion Design International (FFDI) heet. Een vlag die de lading dekt, want “we willen Belgisch design exporteren”, zegt Baert in de zakenkrant. Daarbij ligt de focus op de rest van Europa en Azië. “Maar we zijn nog op zoek naar iemand die onze expansiestrategie kan uitdenken.”
De merken van FFDI zijn momenteel in België en Nederland te koop in 10 eigen boetieks en 250 onafhankelijke kledingwinkels. De nieuwe modegroep, die een operationele winst van 640.000 euro genereert op een omzet van 10 miljoen euro, mikt naar eigen zeggen op een jaarlijkse groei van 10%. Voor FFDI werken momenteel een dertigtal mensen.