Modeketen JBC heeft forse uitbreidingsplannen in Duitsland dankzij een deal met warenhuisketen Galeria Kaufhof. De collecties van de modeketen zullen daarmee in de 99 vestigingen van het zusterbedrijf van Galeria Inno terecht komen.
Expansie nodig om te groeien
Het is niet de eerste stap die JBC in Duitsland zet, want het opende vorig jaar al zijn zevende winkel bij de oosterburen, maar het is volgens JBC wel de beste manier om te kijken waar verdere expansie een goed idee is. “Door de samenwerking met Kaufhof kunnen we zien in welke regio’s onze kleding populair is. We kunnen er dan eventueel een eigen winkel openen”, zegt CEO Bart Claes aan De Tijd. Sinds kort is ook al de volledige kindercollectie te koop op de Duitse webshop.
De internationale expansie bij JBC is nodig om de Claes Retail Group, waartoe ook Mayerline behoort, opnieuw te laten groeien. In 2016 daalde de omzet immers met 14% naar 237,1 miljoen euro. Het nettoverlies nam daarentegen wel af van 18,7 miljoen euro naar 11,5 miljoen euro. “Het verlies verkleinde omdat we in 2016 minder grote afschrijvingen moesten doen dan in 2015”, zegt Claes. “Bovendien hebben we kosten bespaard door onder andere de magazijnen van JBC en Mayerline samen te voegen.”
JBC is niet de enige Belgische modeketen die in een moeilijke periode zit. Zowat de hele sector moet toekijken hoe na een zwak 2016 ook dit jaar de omzet niet de verwachte groei doormaakt.