In de eerste helft van 2017 is de winst van de Belgische drankenproducent Spadel fors de hoogte ingegaan. Dat heeft het te danken aan het warme weer, maar ook de overname van het Bulgaarse Devin deed een duit in het zakje.
Succes aromatische waters
De omzet van Spadel steeg in de eerste zes maanden van het jaar met 17,8% naar 147,1 miljoen euro. Die groei was voor een groot stuk te danken aan de overname van het Bulgaarse Devin, dat sinds december in handen is van het Belgische bedrijf. Ook op organische wijze was er echter sprake van een groei van 7,3%.
De bedrijfswinst ging er zelfs met 60,3% op vooruit naar 21,1 miljoen euro. Op vergelijkbare basis was daar een groei van 42,5% waarneembaar. Onder de streep bleef daar netto nog 13,9 miljoen euro van over, tegenover 8,6 miljoen euro een jaar eerder.
De groei van Spadel was naast de overname van Devin nog te danken aan een aantal andere factoren. Zo was het warm in mei en juni, waardoor er meer water werd gedronken en ook het nieuwe assortiment aromatische waters, die anders dan klassieke limonades geen suiker bevatten, bleken een schot in de roos.
Spadel verwacht ook in de tweede helft van het jaar verder te blijven groeien, maar spreekt toch ook enige voorzichtigheid uit. “De markt blijft bijzonder competitief en wordt gekenmerkt door een hoge promotiedruk en een prijzenoorlog in de sector van de supermarkten.”