Binnenkort zullen zowel grote als kleine bedrijven hun producten ook kunnen verkopen op de webshop van Carrefour Belgium. De retailer gaat een online marktplaats openen in ons land.
Grote ambities
Tot vandaag verkoopt Carrefour in zijn webshop enkel producten die het zelf inkoopt. Dat zal binnenkort veranderen: dan gaat de retailer zijn onlineaanbod vergroten door de webwinkel ook open te stellen voor externe bedrijven die hun producten rechtstreeks aan de Carrefourklanten willen aanbieden.
Eén en ander blijkt uit personeelsadvertenties waarin Carrefour op zoek gaat naar een marktplaatsmanager en de retailer bevestigde de plannen ook aan De Tijd. Wanneer de marktplaats er komt, is nog niet duidelijk, maar Carrefour wil er wel vaart achter zetten. “De ambities zijn niet gering”, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve.
Succesformule
Door een marktplaats te openen kan Carrefour zijn onlineaanbod gevoelig vergroten en wellicht ook meer mensen naar de fysieke winkels lokken, die immers als afhaalpunten kunnen fungeren. Het voordeel voor de partners op de marktplaats is dat ze via de Carrefour webshop een ruimer publiek kunnen bereiken dan met hun eigen webwinkel. De marktplaats zal openstaan voor zowel grote als kleine bedrijven.
Het principe van de marktplaats is één van de succesformules van onlinespelers als Alibaba en Bol.com. De groep Carrefour heeft al online marktplaatsen in Frankrijk en Polen.