Vaarwel vakantie, welkom wapengekletter: het zit er weer bovenarms op tussen retailers in binnen-en buitenland. Hier is het FMCG-nieuws dat u afgelopen week niet mocht missen, genappeerd met een pittig pepersausje door RetailDetail Food.
2 sokken kopen, de 3de gratis
Aangezien we amper een weekje verwijderd zijn van de eerste schooldag, staan de retailers in ons land alweer met getrokken messen tegenover elkaar om een flink robbertje te vechten. Boekentassen, brooddozen, sokken, chocoladewafels en fruitsapjes: werkelijk àlles wat een kind zo tussen halfnegen en vier van pas kan komen, staat nu in de aanbieding. Profiteert ervan!
Nu ja, in België duurt een prijsoorlog nooit lang, en op het eind van de dag wint Colruyt toch. Tenminste, dat dachten we tot nu toe. Niets blijkt echter minder waar, als we de nieuwe actie van de Carrefour hypermarkten mogen geloven. “Veel ketens zeggen wel altijd dat ze de goedkoopste zijn, maar wij nemen de handschoen op en gaan de concurrentie aan om te bewijzen dat we even goedkoop of zelfs goedkoper zijn voor bepaalde producten,” vertelde woordvoerder Baptiste Van Outryve aan wie het wilde horen, en we vrezen dat hij het nog meende ook. Meer zelfs: klanten krijgen het verschil niet één- maar wel vijfmaal terugbetaald. Dat roepen luide letters op de ‘Terug naar school’-folder van de retailer, die inderdaad vol 1+1 en 2+1 aanbiedingen staat. Alsof ze in Halle intussen niet weten hoe ze zo’n promo-aanval moeten pareren. Weet u wat? Zodra de schoolpoorten weer open zijn, gaan wij van RetailDetail Food daar een razend interessante analyse over publiceren. Beloofd!
Twee stappen achteruit
Oorlog wordt het ook in het piepkleine maar schatrijke Luxemburg. Lang geleden was dat het exclusieve terrein van local hero Cactus, maar sinds enkele decennia wordt het Groothertogdom door steeds meer Belgische retailers als een lucratief aanhangsel van de thuismarkt beschouwd. Ook het Duitse Rewe heeft echter geld geroken en kondigt een Luxemburg-offensief aan. Niet zo’n goed nieuws is dat voor onder andere Delhaize, Colruyt, Carrefour, Match, Aldi en Lidl, die hiermee een nieuwe concurrent zien opduiken.
Het gaat daar druk worden, want Rewe beweert dat het snel meer vestigingen zal openen. Een bewering die wij moeilijk ernstig kunnen nemen, aangezien de eerste winkel van start ging in Echternach, of all places. Die plaatselijke processie is dan wel erkend door de Unesco als immaterieel cultureel werelderfgoed, maar u weet ook dat het daar eerder achteruit dan vooruit gaat. De concurrenten kunnen nog even op beide oren slapen dus.
Intussen woedt ook in de VS al eventjes een verwoestende supermarktoorlog, en deze week gooide uitgerekend Amazon daar nog een schepje bovenop. Nauwelijks immers had de e-tailer groen licht gekregen voor de overname van Whole Foods, of daar volgde al de aankondiging dat de biosupermarktketen de prijzen van onder andere kip, eieren, vis en groenten drastisch zal verlagen. Bovendien gaat Amazon de Whole Foods producten ook online verkopen. Dat was gefundenes fressen voor paniekzaaiers op de beurs. Prompt daalden de koersen van de grote Amerikaanse supermarktketens. Ook die van Ahold Delhaize.
In affronten
Van de paniekzaaiers naar de kolderbrigade dan. Want alsof dat allemaal nog niet genoeg was, berichtten media deze week over een vuile quinoa-oorlog die in Vlaanderen wordt uitgevochten door drie populaire televisiekoks die quasi gelijktijdig een nieuw boek en/of programma op de markt brengen en dus hunkeren naar aandacht, véél aandacht. Jeroen Meus, wiens embonpoint elke dag indrukwekkender oogt vanop z’n camping aan het Zilvermeer, had kritiek op het hoge gehalte aan quinoa en chiazaad in de recepten van Pascale Naessens, die echter gevat reageerde van ‘al wat ge zegt zijt ge zelf’ omdat ook de boterbaron geregeld hippe ingrediënten aan de roomsaus durft toe te voegen. Lachende derde is nieuwlichter Sandra Bekkari, die maandag debuteert op VTM en haar Open Keuken laat sponsoren door Albert Heijn. Allemaal samen: dat wordt dus plofkipsaté met pindasaus.
Zolang ze maar geen Serranoham gebruikt, want dan valt ze in affronten. Voor die ham kreeg AH in Nederland zopas de ‘Liegebeest award’ wegens misleidende communicatie: op de verpakking lopen vrolijke biggen te dartelen door de wei, terwijl de ongelukkige dieren in werkelijkheid in al te krappe stallen verblijven, badend in hun eigen uitwerpselen, volgens actiegroep Wakker Dier. Als het aan hen ligt, worden net als bij rookwaren binnenkort ontradende afbeeldingen op voedingsverpakkingen verplicht, vrezen we: zwarte melktandjes op de Kinder Bueno wikkels, en rottende paardenhoofden op de diepvrieslasagne. Ah ja, de mensen mogen toch weten wat ze eten?
Charmeoffensief
Een iets minder goede week was het voor Lotus Bakeries, dat weliswaar degelijke halfjaarresultaten publiceerde maar in Frankrijk én in België wafeltjes uit de rekken haalde omdat ze mogelijk eieren bevatten die besmet waren met fipronil. Let op de voorwaardelijke wijs: het gaat om een maatregel uit voorzorg. Tja, als de hele voedingsindustrie nu eens massaal zou investeren in die nieuwe (en tamelijk onbegrijpelijke) blockchaintechnologie, dan zou zo’n voedselcrisis definitief tot het verleden behoren. Grote namen als Unilever, Nestlé en Walmart geven het goede voorbeeld. Nu u nog.
Fipronil zullen we alvast niet aantreffen in de nieuwe ‘raw’ cakes die Delhaize op de markt brengt. Die zijn immers veganistisch en bevatten dus geen eieren. Meer nog, ze zijn gemaakt van louter ongekookte ingrediënten en dus niet eens half gebakken. Delhaize lanceert hiermee een charmeoffensief richting ‘rawfoodisten’, een zonderlinge sekte die uitsluitend onverhitte voeding tot zich neemt en die volgens een optimistische schatting 0,0001% van de bevolking uitmaakt. In gedachten zie ik Dick Boer goedkeurend knikken: we gaan dat marktaandeel nogal zien stijgen!
Eén van de varianten is een cake met vanillesmaak. We raden u aan om die voorraad snel op te kopen en in de diepvries te bewaren, bij wijze van verstandige belegging. Vanille wordt onbetaalbaar, het gevolg van een cycloon op Madagaskar. Bij IJsboerke zitten ze met handen in het haar, aangezien ook de room een pak duurder is geworden. Dat worden moeilijke negotiaties dit najaar.
Geruchten en gefluister
De druk van beleggers op de grote voedingsgroepen blijft aanhouden. Nu gaan er weer geruchten de ronde dat Kraft Heinz na het mislukte bod op Unilever dan maar moet proberen om Danone binnen te halen. Omdat groter in financiële termen altijd beter is en omdat er bij Danone nog flink in de kosten kan worden gesneden, de favoriete bezigheid van aandeelhouders 3G Capital. Al is het twijfelachtig of de chauvinistische Fransen een uitverkoop van hun nationale trots aan die Amerikaanse barbaren zomaar zullen laten gebeuren.
Eveneens verantwoordelijk voor heel wat commotie en gespeculeer deze week was de genaamde Rudi Petit-Jean. Die dook tot nu toe nooit in deze rubriek op, omdat hij immers gespecialiseerd was in gyprocpanelen en klopboormachines, en in hilarische radiospots met de familie Gammermans. In zijn vrije tijd echter blijkt de man een overtuigde foodie en een getalenteerde thuiskok, en hij gaat nu van zijn hobby zijn beroep maken. Restaurantbezoek wordt immers één van zijn prioriteiten als kersvers directeur van horecagrossier Sligro-ISPC. Ivan Sabbe mag zich vanaf nu weer voor de volle honderd procent toeleggen op wat hij het beste kan: zich openlijk druk maken over kortzichtige beslissingen van domme politici. Ze zijn hierbij verwittigd.
Straffe stoten
Retailen is vooruitkijken, en bij Delhaize is het al putje winter. Ondanks temperaturen boven de 25° staat daar het strooizout in de aanbieding, een opruimingsactie waar ze niet mee wilden wachten tot het écht zou gaan vriezen. Per slot van rekening staat in de meeste tuincentra de kerstdecoratie al uitgestald. En dat terwijl de Sint nog moet langskomen!
Bij Aldi is het momenteel ongeveer 1975, want daar hebben ze weer een cassettespeler in de rekken gezet. Jawel, de aloude muziekcassette – een verre voorloper van de illegale download – schijnt aan een revival toe. Goed nieuws, want ik heb nog een kartonnen doos vol gekopieerde punkelpees op zolder staan. In Duitsland gooit Aldi zich dan weer op de markt van de videogames. Meer bepaald spelletjes voor de Atari 7800 en de Commodore 64, vermoeden we. Vintage is hip.
Maar de strafste stoot van de week kwam deze keer toch van het gigantische Walmart. Nee, we doelen niet op die alliantie met Google Home, waardoor klanten voortaan mondeling hun bestellingen zullen kunnen doorgeven. Het wordt immers nog beter: de keten patenteert een nieuw type mobiele winkel. Die rolt niet op wieltjes, maar hangt aan een zeppelin en levert bestellingen per drone. Welja, Walmart ziet ze vliegen. Maar voor u in lachen uitbarst: zo’n ballon hoeft geen winkelhuur te betalen en geen dure parkeerplaatsen te voorzien. Dus toch niet zo dwaas? Tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.